Optymizm przedsiębiorców słabnie. Ratunkiem e-handel?

Firmy przetrwały pandemię dzięki przeniesieniu biznesu do sieci. Z danych Facebooka wynika, że co najmniej połowę sprzedaży realizuje w formie cyfrowej 28 proc. rodzimych przedsiębiorstw.

Publikacja: 17.09.2020 21:00

Optymizm przedsiębiorców słabnie. Ratunkiem e-handel?

Foto: Adobe Stock

Małe i średnie firmy wróciły do pracy po przerwie wywołanej pandemią – w lipcu aż 96 proc. z nich prowadziło już działalność. Dla porównania w maju ten odsetek wynosił 87 proc. – wynika z najnowszych badań Facebooka, które „Rzeczpospolita" publikuje jako pierwsza.

Sytuacja jest jednak bardzo trudna – 55 proc. firm twierdzi, że sprzedaż jest niższa niż rok temu, a 18 proc. musiało zwolnić pracowników (choć to i tak mniej niż średnia globalna sięgająca 30 proc.). Mimo to 58 proc. rodzimych firm optymistycznie ocenia perspektywy dla biznesu w najbliższej przyszłości. Niestety odsetek przedsiębiorców tak pozytywnie nastawionych kurczy się z miesiąca na miesiąc (w maju sięgał 64 proc., a czerwcu – 62 proc.).

Jak podaje Facebook, ratunkiem dla wielu biznesów okazało się przejście z usługami i ofertą do internetu. Globalnie 45 proc. małych i średnich przedsiębiorstw wskazało, iż ponad jedna czwarta ich sprzedaży odbywa się kanałami cyfrowymi. Przed pandemią, w 2019 r., grupa ta stanowiła 37 proc. badanych.

Nad Wisłą firm, które postawiły na działalność w sieci, jest mniej. 38 proc. badanych twierdzi, że realizuje w ten sposób minimum 25 proc. sprzedaży, kolejne zaś 28 proc. respondentów deklaruje, iż kanał online stanowi ponad 50 proc. sprzedaży. To gorszy wynik niż jeszcze w maju br., gdy te relacje stanowiły odpowiednio 42 i 31 proc.

Co ciekawe, z kanałów cyfrowych korzystają także MŚP, które przez pandemię zostały początkowo zmuszone do zamknięcia biznesu. Z raportu wynika, że jedna czwarta takich przedsiębiorstw, które nie prowadzą obecnie jakiejkolwiek działalności przynoszącej dochód, ma zamiar wrócić do gry dzięki sektorowi e-commerce. Firmy takie twierdzą, że są m.in. w trakcie budowy strony internetowej.

– Trzecia fala raportu Facebooka „State of Small Business" jasno pokazuje, że wykorzystanie narzędzi sprzedaży online wzmacnia stabilność finansową przedsiębiorstw, a firmy, które generują co najmniej 25 proc. obrotów w internecie odnotowały niższy spadek przychodów w trakcie pandemii – komentuje Robert Bednarski, dyrektor w Facebooku na region Europy Środkowo-Wschodniej.

Jak podkreśla, trend ten jest widoczny również wśród polskich przedsiębiorstw. – Nie dziwi skokowy wzrost liczby firm wykorzystujących te narzędzia. Chociaż w lipcu w Polsce widzieliśmy na tym polu niewielki spadek, to dane globalne wskazują, że mówimy tu o utrzymującej się transformacji modelu sprzedaży. A jest to spowodowane m.in. zmianą oczekiwań konsumentów – wiele osób, które przed pandemią rzadziej korzystały z e-handlu, przekonały się jak wygodny i efektywny jest ten rodzaj zakupów i obecnie korzystają z niego znacznie chętniej – tłumaczy nasz rozmówca.

Badania pokazały, że rodzimi przedsiębiorcy, mający ponad 40 lat, o 17 proc. rzadziej osiągali co najmniej 25 proc. sprzedaży za pośrednictwem kanałów cyfrowych. Takie poziomy o 50 proc. częściej osiągały natomiast osoby z wyższym wykształceniem (w porównaniu z tymi z niższym lub średnim). Okazuje się, że na skuteczną cyfrową transformację w MŚP nad Wisłą wpływ ma również płeć przedsiębiorcy. Kobiety prowadzące firmy o 15 proc. częściej niż mężczyźni osiągały bowiem ponad połowę sprzedaży z kanału online.

Jak przekonuje Robert Bednarski, polskie firmy bez względu na płeć, wykształcenie i płeć właścicieli nie mogą zignorować tej e-rewolucji.

– Dla wielu jest to jednak spore wyzwanie. Na tym polu polscy przedsiębiorcy mają jeszcze wiele do zrobienia. Powinni oni jednak docierać do konsumentów tam, gdzie ci już są, oraz usprawniać proces zakupowy w swoich sklepach internetowych – radzi Bednarski.

Raport „State of Small Business" powstał we współpracy z Bankiem Światowym i OECD, w oparciu o badanie zrealizowane na Facebooku, które objęło ponad 25 tys. właścicieli i pracowników firm z ponad 50 krajów.

Małe i średnie firmy wróciły do pracy po przerwie wywołanej pandemią – w lipcu aż 96 proc. z nich prowadziło już działalność. Dla porównania w maju ten odsetek wynosił 87 proc. – wynika z najnowszych badań Facebooka, które „Rzeczpospolita" publikuje jako pierwsza.

Sytuacja jest jednak bardzo trudna – 55 proc. firm twierdzi, że sprzedaż jest niższa niż rok temu, a 18 proc. musiało zwolnić pracowników (choć to i tak mniej niż średnia globalna sięgająca 30 proc.). Mimo to 58 proc. rodzimych firm optymistycznie ocenia perspektywy dla biznesu w najbliższej przyszłości. Niestety odsetek przedsiębiorców tak pozytywnie nastawionych kurczy się z miesiąca na miesiąc (w maju sięgał 64 proc., a czerwcu – 62 proc.).

Pozostało 82% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Media
Nie żyje Tomasz Świderek. Przez lata pisał w „Rz” o telekomunikacji
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Media
Masowy protest dziennikarzy w Grecji. „Nie stać nas na utrzymanie rodzin”
Media
Nie żyje założyciel Money.pl Arkadiusz Osiak
Media
Meta oskarżona o cenzurę. Zablokowała linki do gazety i felieton niezależnego dziennikarza
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Media
Polska w gronie muzycznych liderów. Głównie dzięki streamingowi