Rynek reklamy wzmocni się za rok

Światowe Centrum Badań nad Reklamą (WARC) obniżyło tegoroczne prognozy wzrostu rynku reklamy

Publikacja: 27.07.2015 16:03

Ostatnie prognozy WARC dla tegorocznego wzrostu wydatków na reklamę wynosiły jeszcze 4,8 proc., najn

Ostatnie prognozy WARC dla tegorocznego wzrostu wydatków na reklamę wynosiły jeszcze 4,8 proc., najnowsze mówią już tyko o 2,3 proc.

Foto: Fotorzepa, Marian Zubrzycki MZub Marian Zubrzycki

Poprzednie prognozy WARC dla tegorocznego wzrostu wydatków na reklamę wynosiły  4,8 proc., najnowsze mówią już tyko o 2,3 proc.

Niekorzystna dla branży rewizja prognoz to skutek sytuacji na największych reklamowych rynkach. Z 12 największych (stanowiących 75 proc. całego światowego rynku reklamy), które obserwuje WARC, aż w sześciu oczekiwany jest niższa dynamika wpływów z reklam od wcześniej oczekiwanej. Prognoza wzrostu dla rynku amerykańskiego spadła o 3 pkt proc. i wynosi teraz 1,4 proc., w Chinach wydatki na reklamę wzrosną o 9 proc., choć wcześniej była mowa o 10,5 proc., a w Wielkiej Brytanii: o 6,6 proc. (spadek prognoz o 0,3 pkt proc.).

W USA słaba kondycja rynku reklamy jest spowodowana kiepską kondycją reklamy telewizyjnej. Jak przypomina WARC, już wiosenne ramówki wypadły w tym roku za oceanem słabo i spodziewana jest kontynuacja tego trendu jesienią, a wydatki na reklamę telewizyjną spadną w tym roku o 3,3 proc.

Spadki w Rosji, Indie na topie

Spadły także szacunki dla Rosji (powodem są niskie ceny ropy i spadek wydatków konsumpcyjnych, obecnie prognozowany jest spadek nakładów na promocję o 13,1 proc., choć wcześniej była mowa o 2 proc. wzrostu), Kanady i Włoch. – Po silnym wzroście wydatków reklamowych w ubiegłym roku szacunki dla tego są trzeźwiące. Z trzema największymi gospodarkami na świecie pozostającymi w recesji oraz spowolnieniem w USA i Chinach, spodziewamy się dużej dozy ostrożności przy podejmowaniu decyzji związanych tegorocznymi budżetami reklamowymi firm – komentuje James McDonald, analityk WARC.

Według WARC najszybciej rosnącym rynkiem reklamowym świata w tym i przyszłym roku są Indie, gdzie w tym roku wydane zostanie na reklamę o 16,1 proc. niż w ubiegłym roku. W przyszłym tempo wzrostu spadnie tam do 12,4 proc., a za Indiami w zestawieniu najszybciej rosnących reklamowo rynków uplasują się już nie – jak w tym roku - Chiny, a Brazylia z 7,7 proc. wzrostu (zasługa letnich igrzysk olimpijskich). W przyszłym roku WARC spodziewa się, że globalny rynek znów nieco przyspieszy i wzrośnie o 4,5 proc. Złagodnieją spadki wpływów prasy, wzmocni się telewizja i rynek reklamy zewnętrznej.

Najszybciej będą w tym i przyszłym roku rosły na świecie nakłady na reklamę internetową: o 16,1 proc. w tym roku oraz 12,9 proc. – w przyszłym, stabilna będzie sytuacja w reklamie kinowej (3,2 proc. wzrostu w tym roku i 3,3 proc – w przyszłym), podskoczy tempo wzrostu reklamy outdoorowej (z 0,3 proc. w tym roku do 2,4 proc. w 2016). Odżyje telewizja, która w tym roku globalnie zaliczy spadek wpływów z reklam o 1,9 proc., a w przyszłym może liczyć już na 2,4 proc. wzrost. Wolniej będą się kurczyć wpływy z reklam w gazetach (w tym roku spadną o 9,2 proc., a w przyszłym: o 5,8 proc.) oraz magazynach (w tym roku spadek o 10,4 proc., w przyszłym: o 7,4 proc.), a także w radiu (w tym roku spadek o 1,2 proc., w przyszłym już tylko symboliczny: o 0,1 proc.). Na koniec 2016 roku łączne wydatki na 12 największych rynkach reklamowych świata sięgną według WARC 413,7 mld dol., a po urealnieniu ich i wpływ inflacji: 325,3 mld dol., czyli 8,5 mld dol. poniżej poziomu sprzed początków spowolnienia gospodarczego w 2009 roku.

ZOG także obniżył prognozy

Sieć domów mediowych ZenithOptimedia także pod koniec czerwca obniżyła swoje prognozy dla globalnego rynku reklamy i aktualnie zakłada, że globalny rynek reklamowy urośnie w 2015 roku o 4,2 proc. do 531 mld dol. - W 2016 roku nastąpi szybszy wzrost rynku ? o 5 proc., głównie za sprawą Letnich Igrzysk Olimpijskich w Rio de Janeiro oraz wyborów prezydenckich w USA. W 2017 roku, wobec braku tak wielkich wydarzeń, spodziewane jest niewielkie spowolnienie wzrostu ? o 4,3 proc. – podaje. Jak tłumaczą, na obniżenie tegorocznej prognozy wpłynęły umocnienie się dolara amerykańskiego wobec walut wielu szybko rosnących rynków reklamowych oraz sytuacja na rynkach Ameryki Łacińskiej. - Ucierpiały z powodu niskich cen ropy naftowej i innych towarów eksportowych oraz osłabienia gospodarczego w Brazylii – podano.

Poprzednie prognozy WARC dla tegorocznego wzrostu wydatków na reklamę wynosiły  4,8 proc., najnowsze mówią już tyko o 2,3 proc.

Niekorzystna dla branży rewizja prognoz to skutek sytuacji na największych reklamowych rynkach. Z 12 największych (stanowiących 75 proc. całego światowego rynku reklamy), które obserwuje WARC, aż w sześciu oczekiwany jest niższa dynamika wpływów z reklam od wcześniej oczekiwanej. Prognoza wzrostu dla rynku amerykańskiego spadła o 3 pkt proc. i wynosi teraz 1,4 proc., w Chinach wydatki na reklamę wzrosną o 9 proc., choć wcześniej była mowa o 10,5 proc., a w Wielkiej Brytanii: o 6,6 proc. (spadek prognoz o 0,3 pkt proc.).

Pozostało 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Media
Pracownicy TVP otrzymają dodatek wielkanocny. Znacznie niższy niż w Biedronce
Media
Gremi Media jedynym polskim wydawcą piątej edycji programu Subscriptions Academy
Media
Rusłan Szoszyn z Nagrodą im. Macieja Płażyńskiego
Media
Oscar daje drugie życie. Tak zarabiają nagrodzone filmy
Media
Udany debiut Reddit. Zyskał 48 procent w dniu debiutu