Poprzednie prognozy WARC dla tegorocznego wzrostu wydatków na reklamę wynosiły 4,8 proc., najnowsze mówią już tyko o 2,3 proc.
Niekorzystna dla branży rewizja prognoz to skutek sytuacji na największych reklamowych rynkach. Z 12 największych (stanowiących 75 proc. całego światowego rynku reklamy), które obserwuje WARC, aż w sześciu oczekiwany jest niższa dynamika wpływów z reklam od wcześniej oczekiwanej. Prognoza wzrostu dla rynku amerykańskiego spadła o 3 pkt proc. i wynosi teraz 1,4 proc., w Chinach wydatki na reklamę wzrosną o 9 proc., choć wcześniej była mowa o 10,5 proc., a w Wielkiej Brytanii: o 6,6 proc. (spadek prognoz o 0,3 pkt proc.).
W USA słaba kondycja rynku reklamy jest spowodowana kiepską kondycją reklamy telewizyjnej. Jak przypomina WARC, już wiosenne ramówki wypadły w tym roku za oceanem słabo i spodziewana jest kontynuacja tego trendu jesienią, a wydatki na reklamę telewizyjną spadną w tym roku o 3,3 proc.
Spadki w Rosji, Indie na topie
Spadły także szacunki dla Rosji (powodem są niskie ceny ropy i spadek wydatków konsumpcyjnych, obecnie prognozowany jest spadek nakładów na promocję o 13,1 proc., choć wcześniej była mowa o 2 proc. wzrostu), Kanady i Włoch. – Po silnym wzroście wydatków reklamowych w ubiegłym roku szacunki dla tego są trzeźwiące. Z trzema największymi gospodarkami na świecie pozostającymi w recesji oraz spowolnieniem w USA i Chinach, spodziewamy się dużej dozy ostrożności przy podejmowaniu decyzji związanych tegorocznymi budżetami reklamowymi firm – komentuje James McDonald, analityk WARC.
Według WARC najszybciej rosnącym rynkiem reklamowym świata w tym i przyszłym roku są Indie, gdzie w tym roku wydane zostanie na reklamę o 16,1 proc. niż w ubiegłym roku. W przyszłym tempo wzrostu spadnie tam do 12,4 proc., a za Indiami w zestawieniu najszybciej rosnących reklamowo rynków uplasują się już nie – jak w tym roku - Chiny, a Brazylia z 7,7 proc. wzrostu (zasługa letnich igrzysk olimpijskich). W przyszłym roku WARC spodziewa się, że globalny rynek znów nieco przyspieszy i wzrośnie o 4,5 proc. Złagodnieją spadki wpływów prasy, wzmocni się telewizja i rynek reklamy zewnętrznej.