Reklama online przekroczy magiczną granicę

Rynek cyfrowej reklamy w Polsce śrubuje wynik - dobił już do niemal 4 mld zł. Jergo motorem napędowym okazały się wideo online i media społecznościowe.

Aktualizacja: 26.04.2018 16:06 Publikacja: 26.04.2018 15:54

Reklama online przekroczy magiczną granicę

Foto: 123RF

Jak pokazują wyniki najnowszego badania IAB AdEx (służy do mierzenia wydatków na reklamę internetową), rodzimy rynek pod względem wartości urósł w ub. r. o ponad 9 proc. (do 3,96 mld zł). To oznacza, wydatki na reklamę cyfrową w naszym kraju skoczyły o prawie 340 mln zł. Eksperci wskazują, że utrzymując taką dynamikę rok 2018 może przynieść wynik na poziomie przekraczającym 4,3 mld zł.

Rynek radzi sobie z blokowaniem reklam

- Osiągnięcie poziomu wydatków blisko 4 mld złotych za 2017 r. bardzo cieszy i pozwala liczyć na przekroczenie magicznej granicy 1 mld euro w bieżącym roku - komentuje Włodzimierz Schmidt, prezes IAB Polska.

Kluczowy wpływ na zwiększenie wydatków miała reklama wideo, odpowiedzialna za 38 proc. wzrostu. Swoje dołożyła również reklama w social media (36 proc. wzrostu). - Oprócz reklamy wideo oraz w social media koniecznie należy zwrócić uwagę na sporą dynamikę wzrostu wydatków w modelu programmatic. Tutaj polski rynek podąża za trendami światowymi - wyjaśnia Włodzimierz Schmidt.

Jak zaznacza, utrzymanie tak dużej dynamiki pokazuje wyraźnie, że rynek dobrze sobie radzi ze zjawiskami takimi, jak blokowanie reklam. - Podejmowane w ramach IAB działania edukacyjne oraz standaryzacyjne przekładają się na coraz bardziej efektywne wykorzystanie medium jakim jest internet i podnoszą jego atrakcyjność dla reklamodawców - twierdzi prezes Schmidt.

Z danych IAB wynika, że 72 proc. wartości, o jaką zwiększył się rynek w ub. r., popłynęło do globalnych graczy. Lokalne podmioty odpowiadają więc za nieco ponad jedną czwartą dynamiki.

Ogólny obraz rynku nie uległ jednak zmianie. Dominuje reklama graficzna (50 proc. udziału), podczas gdy reklama w wyszukiwarkach stanowi jedną trzecią tortu reklamowego online. Pozostałe udziały należ do ogłoszeń (14 proc.) i e-maili (3 proc.).

Reklama mobilna zwolniła

Utrzymały się także obserwowane dotychczas trendy w dynamice poszczególnych formatów - wszystkie z nich wypracowały dodatnie indeksy (oprócz reklamy e-mail, która ponownie odnotowała wskaźnik ujemny). Warto także zwrócić uwagę na rosnące znaczenie programmatic (wartość reklamy sprzedanej w tym modelu wzrosła o 34 proc.) oraz reklamy natywnej (nakłady na nią wzrosły o ponad 80 proc.). Wśród istotnych trendów należy też wskazać na wyhamowanie dynamiki reklamy emitowanej w urządzeniach mobilnych (wzrost wartości o 5 proc. rok do roku, w porównaniu do 64 proc. w roku 2016). - Choć zaobserwowana w badaniu dynamika reklamy mobile spowolniła, udział tego kanału w rynku online wynosi 23 proc., co jest zgodne z trendem obserwowanym na dojrzałych rynkach zachodnich - mówi Ewa Szczęsna-Maliszewska, menedżer PwC.

Biorąc pod uwagę podział tortu reklamowego online ze względu na reklamodawców, ranking nie uległ znacznej zmianie. Pierwsza piątka pozostała ponownie ta sama. Warto jednak zwrócić uwagę, że znacznie zwiększył swe nakłady handel, który dzięki temu umocnił się na pozycji lidera, podczas gdy na czwartym i piątym miejscu doszło do roszady - miejscami zamieniły się finanse i żywność. Do branż, które znacznie zwiększyły nakłady na komunikację cyfrową należą: sprzęty domowe, odzież i dodatki oraz wspomniany lider – handel.

Przyszłość technologii w marketingu

Udział technologii we współczesnym marketingu rośnie. M.in. o tym, czego chcą współcześni konsumenci, a także jak zintegrować narzędzia i wykorzystać technologię, by służyła budowaniu zaufania, dyskutować będzie blisko 100 ekspertów podczas 80 prelekcji tegorocznego Forum IAB. To najważniejsza konferencja branży marketingowej, która w dniach 6 i 7 czerwca odbędzie się w warszawskich Złotych Tarasach.

12. już edycja przebiegnie pod hasłem „Powrót do przyszłości – nowy marketing, człowiek, technologia". Podczas dwóch dni eksperci opowiedzą o najnowocześniejszych rozwiązaniach i trendach w komunikacji marketingowej, a także obecnych wyzwaniach i problemach, jakie przed nią stoją. - Choć zaawansowana technologia zdominowała nasze otoczenie, trend Human1st (człowiek przede wszystkim – red.) okazuje się niezwykle silny, a odkrycie prawdziwych potrzeb i analiza realnych zachowań konsumenta stały się kluczowym elementem skutecznej komunikacji - podkreśla prezes IAB Polska.

Temat przewodni konferencji będzie analizowany w trzech blokach tematycznych: nowy marketing, człowiek i technologia. Prelekcje pierwszego bloku będą dotyczyły m.in. innowacji, granic akceptacji internautów dla personalizacji w marketingu internetowym, sztuki komunikacji zintegrowanej w świecie cyfrowym, bezpieczeństwa marki.

Blok poświęcony człowiekowi ma zgłębić zachowania i wyborów współczesnego konsumenta. Będzie dotyczył sposobów komunikowania się z uzależnionymi od „Digitalu" czy unikającymi reklam, a także pułapek badań oglądalności czy kierowania się danymi przez influencerów.

Ostatni blok tematyczny to szeroko pojęta technologia i możliwości jej wykorzystania, w tym sztuczna inteligencja, Big Data, czy modelowanie atrybucji.

Wśród prelegentów Forum znajdą się m.in. dr Aleksandra Przegalińska, badaczka sztucznej inteligencji w Massachusetts Institute of Technology w Bostonie, Paweł Sala, dyrektor zarządzający, Freshmail, Wojciech Walczak, strategy direktor, partner w Melting Pot, czy Kevin Warwick – badacz sztucznej inteligencji, pionier bezpośredniej komunikacji elektronicznej.

Jak pokazują wyniki najnowszego badania IAB AdEx (służy do mierzenia wydatków na reklamę internetową), rodzimy rynek pod względem wartości urósł w ub. r. o ponad 9 proc. (do 3,96 mld zł). To oznacza, wydatki na reklamę cyfrową w naszym kraju skoczyły o prawie 340 mln zł. Eksperci wskazują, że utrzymując taką dynamikę rok 2018 może przynieść wynik na poziomie przekraczającym 4,3 mld zł.

Rynek radzi sobie z blokowaniem reklam

Pozostało 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Media
Pracownicy TVP otrzymają dodatek wielkanocny. Znacznie niższy niż w Biedronce
Media
Gremi Media jedynym polskim wydawcą piątej edycji programu Subscriptions Academy
Media
Rusłan Szoszyn z Nagrodą im. Macieja Płażyńskiego
Media
Oscar daje drugie życie. Tak zarabiają nagrodzone filmy
Media
Udany debiut Reddit. Zyskał 48 procent w dniu debiutu