Jak pokazują wyniki najnowszego badania IAB AdEx (służy do mierzenia wydatków na reklamę internetową), rodzimy rynek pod względem wartości urósł w ub. r. o ponad 9 proc. (do 3,96 mld zł). To oznacza, wydatki na reklamę cyfrową w naszym kraju skoczyły o prawie 340 mln zł. Eksperci wskazują, że utrzymując taką dynamikę rok 2018 może przynieść wynik na poziomie przekraczającym 4,3 mld zł.
Rynek radzi sobie z blokowaniem reklam
- Osiągnięcie poziomu wydatków blisko 4 mld złotych za 2017 r. bardzo cieszy i pozwala liczyć na przekroczenie magicznej granicy 1 mld euro w bieżącym roku - komentuje Włodzimierz Schmidt, prezes IAB Polska.
Kluczowy wpływ na zwiększenie wydatków miała reklama wideo, odpowiedzialna za 38 proc. wzrostu. Swoje dołożyła również reklama w social media (36 proc. wzrostu). - Oprócz reklamy wideo oraz w social media koniecznie należy zwrócić uwagę na sporą dynamikę wzrostu wydatków w modelu programmatic. Tutaj polski rynek podąża za trendami światowymi - wyjaśnia Włodzimierz Schmidt.
Jak zaznacza, utrzymanie tak dużej dynamiki pokazuje wyraźnie, że rynek dobrze sobie radzi ze zjawiskami takimi, jak blokowanie reklam. - Podejmowane w ramach IAB działania edukacyjne oraz standaryzacyjne przekładają się na coraz bardziej efektywne wykorzystanie medium jakim jest internet i podnoszą jego atrakcyjność dla reklamodawców - twierdzi prezes Schmidt.
Z danych IAB wynika, że 72 proc. wartości, o jaką zwiększył się rynek w ub. r., popłynęło do globalnych graczy. Lokalne podmioty odpowiadają więc za nieco ponad jedną czwartą dynamiki.