fbTrack
REKLAMA

Media i internet

Jak wejść na internetowe podium, czyli pozycjonowanie stron www

Jak śpiewał Bob Dylan, “The Times They Are a-Changin”, czyli “czasy się zmieniają”. Najlepszym potwierdzeniem słów tej piosenki jest rozwój internetu w ostatnich latach i wpływ, jaki wywarł on na niemal każdą branżę w biznesie. Firmy masowo przenoszą się do internetu - mowa tutaj nie tylko o sklepach, które rozpoczęły e-sprzedaż jako uzupełnienie stacjonarnego modelu działalności. Z potencjału Sieci korzystają dziś właściwie wszyscy - na przykład właściciele firm usługowych, utożsamianych z “analogowym” podejściem do biznesu: hydraulicy, monterzy rolet, ślusarze, mechanicy czy firmy transportowe. Internet gromadzi zbyt wiele osób (blisko 80% Polaków to aktywni internauci), by w przypadku większości firm można było odpuścić jego ogromny potencjał.

Wielu przedsiębiorców rozpoczynających migrację swojego biznesu do internetu błędnie zakłada, że wystarczy uruchomić firmową stronę internetową, do tego ewentualnie profile w wiodących mediach społecznościowych, a reszta potoczy się sama. Jeszcze kilkanaście lat temu do pewnego stopnia mogło to działać, jednak dziś nie da się skutecznie promować firmy w internecie bez działań reklamowych. Większość Twoich konkurentów albo już dawno rozbudowuje swoje cyfrowe włości, albo zrobi to niedługo.

Istnieje wiele sposobów na reklamowanie firmy w e-świecie i zwiększenie liczby odwiedzających strony, a w konsekwencji wzrost liczby klientów czy leadów. Wśród najpopularniejszych i przy tym odpowiednich dla biznesów o różnej wielkości i z różnych branż wymienia się kilka głównych - są to pozycjonowanie stron www, reklamy Google Ads oraz reklamy w social mediach (głównie Facebook Ads).

W dużych biznesach o ogólnopolskim zasięgu skuteczny marketing wymaga łączenia tych trzech kanałów (a także wielu innych). W przypadku mniejszych przedsiębiorstw najskuteczniejszą i najmniej kosztowną na dłuższą metę metodą promocji strony w Sieci jest pozycjonowanie w wyszukiwarkach.

Na czym polega pozycjonowanie w Google?

Pozycjonowanie stron internetowych jest wieloetapowym i długotrwałym procesem, który ma na celu podniesienie pozycji danej strony w wynikach wyszukiwania. Kiedy użytkownik wpisuje do Google czy Binga określone słowa, silnik w odpowiedzi zwraca listę stron, które najlepiej odpowiadają na zadane pytanie. Ich kolejność ustalana jest przez zaawansowany i stale modyfikowany algorytm.

Wyświetlana kolejność ma ogromne znaczenie z biznesowego punktu widzenia. Statystyki dowodzą, że bardzo niewielki odsetek internautów zagląda już na drugą stronę wyników wyszukiwania, a liczba ta zmniejsza się jeszcze bardziej w przypadku kolejnych miejsc. Odległe miejsca ograniczają, a często zupełnie pozbawiają szans na przyciąganie klientów. Użytkownik nie chce marnować czasu i liczy na to, że błyskawicznie otrzyma to, czego szuka.

Z takiego założenia wychodzi Google. Celem algorytmu jest takie ustawienie wyników wyszukiwania, by w zamyśle promować najbardziej jakościowe treści, które idealnie pasują do wpisywanej frazy. Wyszukiwarka analizuje kilkaset czynników, które wpływają na kształt rankingu. Można je podzielić na dwie kategorie:

  • On-site SEO: są to zarówno kwestie techniczne, takie jak szybkość działania strony i zdolność do dostosowywania się do różnych ekranów i rozdzielczości, jak i optymalizacja treści - rozbudowa tekstów i umieszczenie w nich słów kluczowych w odpowiednim natężeniu; 
  • Off-site SEO: budowa sieci linków, które prowadzą do pozycjonowanej strony. Google zakłada, że najbardziej wartościowe treści są rozpowszechniane przez samych internautów, którzy dzielą się linkami na swoich portalach, blogach i innych stronach. Duża liczba linków prowadzących do danej witryny poprawia jej pozycję w wynikach wyszukiwania. Kluczem jest jednak także jakość linkujących stron - zwyczajne wstawienie łącza na niskojakościowej czy wręcz spamerskiej stronie nie przełoży się w żaden sposób na pozycjonowanie. 

Zalety pozycjonowania w Google

 Pozycjonowanie stron względem reklam w systemach Google Ads czy Facebook Ads ma jedną niesamowicie ważną zaletę - jest długodystansowe. Gdy kończymy kampanię na Facebooku, ruch zwyczajnie zanika. Inwestycja w SEO przynosi długoterminowe efekty, które - choć to zależne od konkretnego przypadku - zwykle trwają znacznie dłużej niż wszystkie inne formy internetowej promocji. Oczywiście z uwagi na działania konkurencji działania pozycjonerskie muszą być regularne i prowadzone przez długi czas - jeżeli w tym wyścigu będziemy chcieli zrobić sobie przerwę, biznesowi rywale szybko to wykorzystają.

 Jest to także zazwyczaj najtańsze źródło wartościowych wizyt. Strony pozycjonowane są na konkretne frazy wpisywane przez użytkowników - oznacza to, że wysokie miejsce w wynikach sprawia, iż odwiedzający trafiają na witrynę już z jakąś intencją. Chcą kupić produkt, dowiedzieć się czegoś o firmie lub zdobyć informacje powiązane z tematyką wpisywanego hasła. Dzięki temu pozycjonowanie nie przyciąga przypadkowych odwiedzających. SEO sprawia, że firma pojawia się tam, gdzie klienci już są.

Wysokie pozycje w wyszukiwarkach to także nieformalne potwierdzenie rozpoznawalności oraz estymy, jaką cieszy się marka. SEO zwiększa wiarygodność firmy - udowadnia, że ta jest szeroko eksponowana w internecie, a algorytm Google - tak jak klienci - może na niej polegać.

Współpraca z agencją SEO
 

Pozycjonowanie stron www z uwagi na wielopłaszczyznowość całego procesu jest bardzo skomplikowanym zadaniem, a poziom trudności wzrasta wraz z liczbą i siłą biznesowych rywali. Do pewnego stopnia można osiągać efekty z pomocą freelancera czy nawet samemu. Nie da się jednak ukryć, że tylko agencja istniejąca na rynku od wielu lat ma wiedzę, zasoby i doświadczenie, które pozwalają na dołączenie do tego prestiżowego wyścigu i walkę o najwyższe pozycje.

Przy współpracy z dobrą agencją pierwszym krokiem zawsze jest przeprowadzenie drobiazgowego audytu SEO. Specjalista sprawdzi aktualny potencjał strony i zasugeruje wprowadzenie korzystnych zmian z pozycjonerskiego punktu widzenia. Po ustaleniu fraz, na które strona ma być pozycjonowana, rozpoczyna się budowa sieci linków, a po kilku miesiącach pojawiają się pierwsze zauważalne efekty. SEO to proces wymagający czasu, a rezultaty nie są widoczne natychmiastowo - trzeba o tym pamiętać.

Pozycjonowanie wraz z doświadczoną agencją to jedna z najlepszych decyzji, jaką można podjąć, chcąc promować swój biznes w Sieci. Konkurenci zapewne już rozpoczęli działania SEO - czas na Twoją firmę.

Materiał Promocyjny  

REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA
REKLAMA