Media i internet

Komisja Europejska zgadza się na przejęcie Scripps przez Discovery

Bloomberg
KE postawiła jednak Discovery warunek dotyczący dystrybucji kanałów na polskim rynku oraz odrzuciła wniosek Polski o odesłanie sprawy do polskiego organu ochrony konkurencji.

Planowany zakup Scripps Networks Interactive (SNI) przez Discovery Communications (wart prawie 12 mld dol.) jest dla Polski ważny, bo oznacza zmianę właściciela Grupy TVN. W związku z tym, że zarówno Scripps, jak i Discovery działają aktywnie na telewizyjnych rynkach w Wielkiej Brytanii i w Polsce, sprawę badały nie tylko amerykańscy regulatorzy i organy antymonopolowe, ale także KE. Jak ustaliła Komisja, w Wielkiej Brytanii planowane przejęcie nie spowoduje żadnych kłopotów w obszarze konkurencji, ale w Polsce Discovery musiało zaproponować dodatkowe rozwiązania, by móc dostać na zakup zgodę UE. - W Polsce planowana koncentracja mogłaby doprowadzić do zwiększenia siły przetargowej spółki Discovery wobec dystrybutorów telewizyjnych w związku z nabyciem niektórych kanałów, które są szczególnie ważne dla proponowanych przez nich podstawowych pakietów telewizji płatnej. Za stację o kluczowym znaczeniu dla detalicznych ofert telewizyjnych uznano w szczególności stację TVN24 – flagowy kanał informacyjny telewizji TVN – podaje KE. Jak doprecyzowuje, w następstwie transakcji Discovery miałoby „możliwość oraz zachętę do udzielania licencji na korzystanie z całego swojego portfela kanałów telewizyjnych. Pozwoliłoby to jej na podwyższenie stosowanych opłat licencyjnych ze stratą dla polskich konsumentów i konkurencji na polskim rynku”. - Aby odpowiedzieć na zastrzeżenia Komisji dotyczące konkurencji, spółka Discovery zobowiązała się, że będzie udostępniać kanał TVN24 i związany z nim kanał TVN24 Bis obecnym i przyszłym dystrybutorom telewizyjnym w Polsce za rozsądną cenę ustalaną poprzez odniesienie do porównywalnych umów. Zobowiązanie to będzie obowiązywać przez siedem lat - podano.

Komisja odrzuciła natomiast wniosek Polski o odesłanie sprawy do polskiego organu ochrony konkurencji w celu dokonania oceny w świetle polskiego prawa konkurencji. - Komisja stwierdziła, że z uwagi na duże doświadczenie w ocenie przypadków w sektorze mediów, a także potrzebę zapewnienia spójności w stosowaniu przepisów dotyczących kontroli łączenia przedsiębiorstw w tym sektorze w całym EOG, Komisja jest właściwszym organem do zajęcia się tą sprawą. Komisja stwierdziła również, że obawy dotyczące naruszenia zasad konkurencji przez przedmiotową transakcję zostały w pełni rozwiązane poprzez przyjęcie zobowiązań – podano.

Źródło: rp.pl

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL