fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

MP Oszczędności

Przelew zablokowany? Sprawdzają czy nie pierzesz pieniędzy

Adobe Stock
Bank może zablokować przelew przychodzący na konto klienta, gdy ma wątpliwości co do pochodzenia źródła pieniędzy.

– Księgowanie przelewów w banku jest zautomatyzowane, ale dopuszcza się możliwość zablokowania przelewu przychodzącego w bardzo wyjątkowych i konkretnych sytuacjach – tłumaczą bankowcy.

Monitoring transakcji

Pan Michał klient mBanku przeżył ostatnio niemiłą przygodę.- Zablokowano mi 50 tys. zł, które przyszły na moje konto pod pretekstem sprawdzania przelewu. To oszustwo ze strony banku, który moją gotówką obracał przez tydzień – skarży się mężczyzna.

Co może być przyczyną takiej sytuacji? I jak często banki blokują przelewy?

– Na bieżąco monitorujemy transakcje naszych klientów i każdą sprawę rozpatrujemy indywidualnie – informuje tylko Kinga Wojciechowska-Rulka, z biura prasowego mBanku.

Iwona Radomska z biura prasowego PKO BP zapewnia, że blokowanie takich przelewów zdarza się bardzo rzadko. – Tylko w sytuacji, gdy wynika to bezpośrednio z obowiązków ustawowych dotyczących przeciwdziałaniu praniu pieniędzy, finansowaniu terroryzmu oraz zapobieganiu przestępstwom skarbowym – wylicza przedstawicielka PKO BP.

Zapewnia, że działania w tym zakresie bank podejmuje z inicjatywy własnej lub na podstawie dyspozycji otrzymywanej z prokuratury lub od Generalnego Inspektora Informacji Finansowej.

Ważny kontakt z klientem

Jak wyjaśnia nam Alior Bank do zablokowania przelewu przychodzącego może dojść na wniosek pracowników zespołu przeciwdziałania transakcjom oszukańczym w przypadku powzięcia przez bank uzasadnionego podejrzenia, że rachunek wykorzystywany jest w celach oszukańczych lub przestępczych czy też pracowników zespołu przeciwdziałania praniu pieniędzy w ramach stosowania środków bezpieczeństwa finansowego zgodnie z rozdziałem piątym Ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.

Poza tym do blokady środków przychodzących może dojść w przypadku wystąpienia problemów technicznych, gdy nie ma możliwości zaksięgowania przelewu na rachunku klienta.

– Bank zazwyczaj rozwiązuje problemy techniczne tego samego dnia, chyba że przelew trafia do banku w ramach III sesji Eliksir, wtedy rozwiązanie problemu może przedłużyć się na kolejny dzień.  Są to przypadki incydentalne, a przelewy księgowane są z datą efektywną otrzymania przez bank przelewu- tłumaczy Alior Bank.

Dodaje, że w przypadku przelewu w złotych polskich na kwotę powyżej 100 tys. zł, gdy uznany ma być rachunek walutowy.

– W związku z przewalutowaniem, klient zostanie obciążony kosztem wymiany waluty dlatego działając w interesie klientów bank stara się dodatkowo potwierdzić wykonanie takiej transakcji z klientem – podaje biuro prasowe Aliora.

Zauważa teź, że jeśli przelew przychodzi do banku w ramach I lub II sesji Elixir, to bank potwierdza transakcję z właścicielem rachunku do godziny 17 tego samego dnia, a jeśli przelew trafia do banku w III sesji, potwierdzenie następuje do godziny 12 następnego dnia roboczego. – Przelew księgowany jest zawsze z datą efektywną i po kursie z dnia otrzymania przez bank przelewu – podaje Alior Bank.

I zapewnia, że w żadnym z tych wyjątkowych przypadków, gdy przelew zostaje wstrzymany do czasu wyjaśnienia sprawy, bank nie obraca tymi pieniędzmi.

Nie zgadzają się dane

Jak tłumaczy Agnieszka Gorzkowicz z Credit Agricole bank może zablokować środki klienta na koncie ze względów bezpieczeństwa jeśli podejrzewa, że mają one związek z praniem pieniędzy lub finansowaniem terroryzmu, ma za mało informacji o kliencie lub transakcji (np. jeśli klient otrzymuje przelewem wynagrodzenie za usługę, której nie oferuje) czy jeśli podejrzewa lub mamy sygnał, że jest to tzw. transakcja oszukańcza, nieautoryzowana przez nadawcę przelewu.

– Możemy też wstrzymać księgowanie środków, jeśli w przypadku przelewu zagranicznego, nie zgadzają się dane beneficjenta przelewu. Wtedy automatycznie zwracamy pieniądze do nadawcy przelewu – dodaje Agnieszka Gorzkowicz.

Wyjaśnia, że w przypadku zablokowania środków ze względu bezpieczeństwa bank staramy się jak najszybciej wyjaśnić sytuację i uwolnić środki.

– Czasami  – jeżeli uznamy, ze transakcja ma związek z praniem pieniędzy lub finansowaniem terroryzmu i zgłosimy taką transakcję do GIIF – decyzję o utrzymaniu blokady podejmuje już Generalny Inspektor Informacji Finansowej lub prokuratura -mówi przedstawicielka Credit Agricole.

Dodaje, że jeśli blokada dotyczy transakcji oszukańczej, sprawa jest procesowana w tryb. akt 106 prawa bankowego, tj. bank blokuje środki na 72 h z możliwością przedłużenia decyzją prokuratora.

Pan Michał otrzymał swoje pieniądze. Nadal jednak nie wie co było powodem sprawdzania. – Wypłaciłem wszystkie środki ze swoich kilku kont w mBanku i zamknąłem tam rachunki – mówi nam mężczyzna.

Źródło: pieniadze.rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA