fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

MP Oszczędności

Gdy niewidomy nie widzi, co podpisuje. Co na to banki

Adobe Stock
Niedowidzący klient, który stara się o pożyczkę czy zakup na raty, podpisze umowę, jeśli spełnia wymagania finansowe.

Niedawno głośno było o sprawie Pawła Wdówika, pełnomocnika rządu ds. osób niepełnosprawnych, wiceministra rodziny, pracy i polityki społecznej, któremu sklep ze sprzętem RTV AGD odmówił sprzedaży telefonu na raty. Powód? Mężczyzna jest niewidomy.

Ekspedientka stwierdziła, że „umowę kredytową trzeba zrozumieć” i zapytała ministra, kto mu ją przeczyta, skoro ten nie widzi? Zasugerowała, że powinien przyjść z osobą dorosłą, bo – jak zastrzegła – żaden z banków, z którymi współpracuje sklep – Alior Bank oraz Santander Consumer Bank – nie zawiera umów z osobami niewidzącymi. W końcu przyznała jednak, że jeden z banków akceptuje umowy z osobami ociemniałymi, o ile jest przy tej umowie obecna osoba trzecia. Z regulaminu sprzedaży ratalnej wynikało, że może być przy jej zawarciu obecny pracownik sklepu, który nie uczestniczy w jej podpisywaniu. W tym sklepie jednak nikt się na to nie zgodził. Sklep zapowiedział „modyfikację udzielania kredytów dla osób ze specjalnymi potrzebami”.

Jak mówi Magdalena Grzelak, rzecznik Santander Consumer Banku, to nie on jest stroną incydentu. – Ta historia zachęca nas do upewnienia się, czy wszyscy pracownicy współpracujących z nami punktów sprzedaży znają i rozumieją obowiązujące standardy i potrafią je opisać klientom w sposób, który nie budzi wątpliwości – podkreśla Magdalena Grzelak. – Zdefiniowaliśmy zasady, które mają na celu najwyższą jakość obsługi klientów z niepełnosprawnościami, jakimi są m.in. brak wzroku czy słuchu. W trosce o komfort i interes klienta umowa musi być mu odczytana. Aby miał on pewność zgodności podpisywanych dokumentów z wersją odczytaną, rekomendujemy obecność osoby trzeciej. Może to być osoba wskazana przez klienta lub inny niż odczytujący umowę pracownik sklepu lub oddziału – tłumaczy.

Na wniosek klienta bank przekazuje mu umowę jeszcze przed jej zawarciem – do wyboru – w zapisie Braille’a lub jako plik audio. – U nas nie ma żadnych różnic w zakresie formalności, jakie klienci z niepełnosprawnościami muszą spełnić w porównaniu z każdym innym klientem – uważa rzecznik Santander Consumer Bank.

Kredytów ratalnych udziela też Credit Agricole. Jak ten bank podchodzi do osób niewidomych? – Musi takiej osobie towarzyszyć pełnomocnik, który w jej imieniu zawrze kredyt – mówi Dagmara Szydłowska, dyr. biura rozwoju procesów biznesowych w Credit Agricole.

– Niewidomy może zawierać u nas umowy o konto osobiste, kartę kredytową itp. Wymagana jest wówczas obecność osoby trzeciej, choć nie musi to być pełnomocnik czy opiekun klienta. Umowa odczytywana jest na głos, a zadaniem osoby trzeciej jest pisemne potwierdzenie, że treść została prawidłowo odczytana – wyjaśnia Anna Filipowicz, dyr. biura jakości obsługi w Credit Agricole.

Jak mówi Paweł Jurek, rzecznik Pekao SA, klient może się udać do placówki samodzielnie, w towarzystwie zaufanej osoby albo psa przewodnika. Podczas rozmowy z osobą niewidomą doradca szczegółowo opisuje i wyjaśnia produkty, a jeśli ta osoba zdecyduje się z nich skorzystać, czyta pełną treść umowy. Jurek podkreśla, że doradca może pomóc w wypełnianiu formularzy, a także wskazać klientowi miejsce, w którym powinien się podpisać. Może się to odbyć w towarzystwie osoby trzeciej, np. kierownika. – Na prośbę klienta bank udostępnia osobie niewidomej ogólne warunki umowy i regulaminy w formie nagrania audio lub wydruku w alfabecie Braille’a – zapewnia rzecznik Pekao SA.

W PKO BP osoba z niepełnosprawnością musi spełnić takie same wymagania jak każdy inny klient. – Zależy nam na maksymalnej wygodzie i poczuciu bezpieczeństwa wszystkich klientów, dlatego w przypadku osób niewidomych stosujemy szczególne rozwiązania umożliwiające zapoznanie się z umową przed jej podpisaniem – mówi Roman Grzyb z biura prasowego banku.

Tekst umowy musi być odczytany w całości, w razie potrzeby w zamkniętym pomieszczeniu. Kto go przeczyta, zależy od klienta. Osoba niewidoma może złożyć podpis odręczny, a jeśli nie ma takiej możliwości – tuszowy odcisk palca.

– ING Bank Śląski osobom niewidomym umożliwia przygotowanie dokumentów i wzorców umów w formach specjalnych, np. w alfabecie Braille’a – mówi Joanna Majer-Skorupa, z-ca rzecznika banku.

Minister kupił telefon na raty. Przez internet.

– Prawo do poprawki! – napisał na Twitterze minister Wdówik.

Źródło: pieniadze.rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA