fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

MP Konta bankowe

Skanowanie dowodu dla banku. To bezpieczne? Po co im on?

Banki tłumaczą, że dzięki skanowanie dowodu pomaga zapobiegać oszustwom finansowym.
Adobe Stock
Jeśli bank prosi nas o internetowe przesłanie skanu dokumentu nie musimy tego robić. Sprawę możemy załatwić w oddziale.

Bankowcy zapewniają, że nawet wysyłane dokumenty są bezpieczne. – A dzięki skanowi dbamy o bezpieczeństwo klientów i możemy zapobiegać oszustwom finansowym. Dbamy również o aktualne i kompletne dane – tłumaczą.

Skanowanie dowodu – kopia idzie on-line

Jeden z klientów ING Banku Śląskiego został poproszony o przesłanie skanu dowodu osobistego. – Przecież to nie jest bezpieczne? Co, jeśli ktoś to przechwyci? Czy bank zdaje sobie sprawę jakie katastrofalne mogą być skutki? – pyta klient. I dalej: – Przecież jak zakładałem konto czy przy wypłacie gotówki okazuję dokument, więc dlaczego mam się narażać? Bank odpowiedział mu, że prosi o skan dowodu na podstawie ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. – O dokument prosimy Cię zgodnie z obowiązującym prawem – tłumaczy.

Bankowcy radzą klientowi, by dostarczył dokument przez bankowość internetową – w Moim ING lub osobiście w oddziale. – Wcześniej prosiliśmy jedynie o okazanie, a teraz o skan – tłumaczy bank. Klient jednak nie ma pewności czy wysłanie przez internet dokumenty jest bezpieczne i czy na pewno nie trafi on w niepowołane ręce?

Dokumenty są bezpieczne. Przechowujemy je w formie elektronicznej w systemie informatycznym banku– zapewnia bank. Ewa Szerszeń z biura prasowego ING Banku Śląskiego tłumaczy, że dla bezpieczeństwa klientów bank skanuje ważny dokument tożsamości: podczas wizyty w oddziale banku klient okazuje dokument tożsamości pracownikowi, który wykonuje skan tego dokumentu.

Nie jest kserowany, wykonujemy tylko skan, który od razu trafia do zabezpieczonego systemu bankowego lub prosimy o przesłanie dokumentu tożsamości w bezpieczny sposób w Moim ING (wysyłając zdjęcie w Moim ING: zakładka Wiadomości -> Napisz Wiadomość). Dzięki skanowi dokumentu tożsamości dbamy o bezpieczeństwo klientów i możemy zapobiegać oszustwom finansowym. Dbamy również o aktualne i kompletne dane – tłumaczy Ewa Szerszeń.

Czy inne banki też żądają od klientów przesyłania przez internet skanu dowodu osobistego? Tak się może zdarzyć.

– Prosimy o skan dokumentu przy zawieraniu umowy przez internet oraz w przypadku aktualizacji danych w dowodzie – tłumaczy Przemysław Przybylski, rzecznik Credit Agricole. Podkreśla, że dokumenty są wysyłane przez formularze na stronach www banku, które są systemowo zabezpieczone i bezpieczne. Jeśli, klient odmawia przesłania skanu dokumentu, to w przypadku kredytów bank nie zawrze umowy przez internet, trzeba go złożyć wniosek w inny sposób. – A w przypadku aktualizacji danych klient musi wówczas dostarczyć dokument do placówki – wyjaśnia Przemysław Przybylski.

Skanowanie dowodu osobistego przez bank

Wiele banków nie żąda przesyłana skanu dokumentu. Robią to sami w oddziale.

– Na żadnym etapie obsługi nie żąda przesyłania skanu dokumentu. Skan dokumentu tożsamości jest w razie potrzeby wykonywany w banku, podczas wizyty klienta, przy zakładaniu rachunku lub w przypadku gdy dokument tożsamości był zmieniany przez klienta – tłumaczy Anna Markowska, z biura prasowego Pekao SA.

Zapewnia, że wszystkie wykonane w banku skany dokumentów osobistych są zabezpieczone, przechowywane w archiwach dokumentacji.

– Przy otwieraniu rachunku przez klienta w procesie zdalnym – następuje również skanowanie dokumentu tożsamości, jest to element procesu weryfikacji tożsamości klienta, w specjalnie przygotowanej, zabezpieczonej aplikacji – podkreśla przedstawicielka banku.

Także Grzegorz Culepa, z biura prasowego PKO BP twierdzi, że ten bank nie prosi klientów o przesłanie skanu dowodu osobistego, podobnie jest w Millennium czy w Santander Banku. – Skany robione są w oddziale, podczas wizyty klienta. Podstawą przetwarzania danych dla banku jako instytucji obowiązanej jest art. 34 ust. 4 uppp (pomijając już art. 112 b prawa bankowego – tłumaczy Ewa Krawczyk, z biura prasowego.

Zapewnia, że przechowywane dane są bezpieczne. – Jeśli klient odmawia zgody na zeskanowanie dowodu, w praktyce nie jest możliwe otwarcie rachunku, lokaty czy wydanie karty – podkreśla Ewa Krawczyk.

Źródło: pieniadze.rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA