fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

MP Konta bankowe

Czy adres do przelewu jest komuś jeszcze potrzebny

adres do przelewu
Fotorzepa, Ryszard Waniek
Numer konta i nazwa odbiorcy są ważne dla banku przy realizacji przelewów. Adres nie jest wymagany, choć bywa że bankowcy uważają inaczej.

Pani Irena realizowała przelew wobec na rzecz osoby prywatnej w jednym z warszawskich oddziałów PKO BP. – Podałam numer konta, nazwisko odbiorcy przelewu, ale pracownica banku żądała ode mnie pełnego adresu, a znałam tylko miejscowość – opowiada kobieta. Usłyszała od pracownicy banku, że może ona odmówić wykonania transakcji, ale warunkowo ją przyjmie.

– Czy adres odbiorcy jest rzeczywiście taki ważny przy przelewie – pyta kobieta. Jej pytanie powtórzyliśmy w PKO BP. I okazuje się, że adres wcale nie jest ważny.

– Chcąc zlecić w oddziale dyspozycję przelewu klient musi wskazać rachunek i dane odbiorcy. Adres nie jest wymagany. Podobnie jest w przypadku realizowania przelewu przez bankowość internetową – zapewnia Grzegorz Culepa, z biura prasowego PKO BP.

Skąd więc taka prośba w oddziale? – Nie wiem musielibyśmy dokładnie sprawdzić – przyznaje pracownik banku. Dodaje, że kiedyś adres był wymagany, ale od dawna jest to nieaktualne.

Jak jest w innych bankach? Jak mówi Ewa Krawczyk z Santandera, w oddziale bank wykona przelew złotowy krajowy pod warunkiem podania numeru rachunku odbiorcy i jego nazwy. – Te dane są obligatoryjne. Adres jest daną opcjonalna (nieobligatoryjną). Także w bankowości internetowej i mobilnej adres jest daną nieobligatoryjna, czyli można go nie podawać – zapewnia Ewa Krawczyk.

Także w Banku Millennium do realizacji przelewu, zarówno w placówce, jak i w kanałach bankowości elektronicznej, wystarczy imię i nazwisko oraz numer konta odbiorcy przelewu. Adres nie jest konieczny.

Podobnie mBank nie wymaga pełnego adresu odbiorcy. – To, co musi być wypełnione to nr IBAN rachunku oraz nazwa odbiorcy (dowolnie klient może ją w serwisie wpisać – tłumaczy Kinga Wojciechowska-Rulka, z biura prasowego banku.

Anna Markowska z Pekao SA  mówi, że do zlecenia i wykonania przelewu niezbędny jest prawidłowy numer rachunku odbiorcy.- Tylko to jest koniecznym identyfikatorem płatności. Dane odbiorcy w postaci jego adresu są informacjami dodatkowymi i nie wpływają na realizację przelewu – zapewnia przedstawicielka Pekao SA.

W BNP Paribas dane do realizacji przelewu są określone w umowie ramowej rachunku. –  Przy składaniu zlecenia bank wymaga podania: unikatowego identyfikatora w postaci numeru rachunku w formacie IBAN lub NRB Posiadacza i odbiorcy, niezbędnego do wykonania zlecenia dla płatności, gdzie jest on wymagany, a do tych gdzie nie jest – numer rachunku w formacie właściwym dla danego banku, danych identyfikujących zleceniodawcę i odbiorcę (imię i nazwisko lub nazwa i adres/siedziba), waluty i kwoty zlecenia, jego tytułu, daty – wylicza Karolina Kozakiewicz, z biura prasowego BNP Paribas.

Dodaje, że w przypadku przelewu z późniejszą datą realizacji dodatkowo wymagany jest jej data.

– W bankowości internetowej wpisanie adresu odbiorcy przelewu w formatce przelewu krajowego jest opcjonalne, ale t w przypadku przelewu zagranicznego (SWIFT) (w zależności do jakiego kraju wysyłamy przelew) to pole adres jest polem obligatoryjnym – mówi Karolina Kozakiewicz.

Źródło: pieniadze.rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA