fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

MOTO Tu i teraz

Jeszcze wyższe dopłaty do aut elektrycznych w Niemczech

Niemcy wprowadziły od 16 listopada możliwości łączenia źródeł wsparcia dla kupujących i leasingujących pojazdy elektryczne. Niemiecki ustawodawca chce tym sposobem zachęcić szczególnie przedsiębiorców i firmy do wymiany swoich flot aut na elektryki.

Głównym wsparciem finansowym niemieckiej e-mobilności pozostanie bardzo atrakcyjny program dopłat “Umweltbonus”. Program uwzględnia nowe samochody kosztujące maksymalnie 65 000 euro. Dopłaty w ramach Umweltbonus wynoszą do 6000 euro dla samochodów elektrycznych w cenie do 40 000 euro. Z kolei dla aut hybrydowych typu plug-in dofinansowanie wynosi 4 500 euro. Kupujący samochody BEV, których cena przekracza 40 000 euro, mogą liczyć na 5000 euro, a auta hybrydowe plug-in – na 3 750 euro. Ponadto niemiecki przemysł samochodowy dokłada dodatkowo 50 proc. wysokości dopłaty, tak że maksymalne dofinansowanie zakupu samochodu może wynieść nawet 9000 euro. Na początku listopada Peter Altmaier, minister ds. gospodarki i energii w Niemczech ogłosił dalsze wsparcie dla e-mobilności.

Niemiecki Umweltbonus jest wielkim sukcesem. W październiku o wsparcie wnioskowało 34 000 osób kupujących samochody elektryczne. To czwarty rekordowy miesiąc pod względem liczby wniosków – powiedział Altmeier. Świadczy to o tym, że zainteresowanie obywateli e-samochodami rośnie i jest to dobry sygnał, jeśli chodzi o ochronę klimatu. Chcemy w dalszym ciągu wspierać tę tendencję. W związku z tym przy zakupie pojazdu z napędem elektrycznym w najbliższym czasie oprócz można będzie nie tylko otrzymać Umweltbonus, lecz także wnioskować o dalsze finansowanie ze środków publicznych – dodał Altmeier.

Volkswagen ID.3 / fot. Iven Bambot

Dopłaty obejmują także leasing samochodów elektrycznych. W przypadku umów leasingowych na 6–11 miesięcy dopłaty wynoszą 750 euro dla samochodów do 40 000 euro. Dla droższych jest to 625 euro. Umowy na okres jeden do dwóch lat oznaczają dopłatę 1500/1250 euro. W wypadku umowy powyżej 24 miesięcy jest to 3000/2 500 euro. Przewidziane jest także wsparcie dla klientów leasingujących hybrydy plug-in. Do wsparcia federalnego dla leasingujących należy także w tym wypadku doliczyć dopłatę ze strony przemysłu samochodowego wynoszącą 50 proc. kwoty wypłacanej przez rząd federalny.

Ford Kuga Plug-in Hybrid.

Nowelizacja ustawy o wsparciu dla e-mobilności przewiduje, że od 16 listopada kupujący i leasingujący będą mieli możliwość korzystania nie tylko z jednego źródła dofinansowania. Ministerstwo ds. Gospodarki i Energii przewidziało stworzenie listy opcji wsparcia, które nie będą się wykluczać, lecz, jak zaznacza ministerstwo, będą się wzajemnie uzupełniać. Celem jest dalsza popularyzacja samochodów elektrycznych w Niemczech. Nie wszystkie landy wprowadziły takie programy. Niektóre, o czym świadczy program berliński, skierowane są do firm lub wspierają rozbudowę infrastruktury. Berlin wiąże swoje wsparcie z warunkiem 12 miesięcznego ładowania prądem z OZE. Berlin wspiera także firmy wymieniające swoje floty aut na elektryczne. Powstające nowe stacje ładowania mogą z berlińskiego budżetu otrzymać 2 500 euro. W przypadku stacji szybkiego ładowania dopłata sięga nawet 30 000. Korzystanie z programów landowych oznacza często deklarację wieloletniego korzystania z prądu OZE. W Bawarii oczekuje się nawet ładowania prądem z OZE przez kolejne 6 lat.

Źródło: moto.rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA
REKLAMA