Ma ona pomóc zwiększyć bezpieczeństwo na drogach. I bardziej chronić pieszych. Jeśli obecne przepisy nakazują kierowcom zbliżającym się do przejścia zachowanie szczególnej ostrożności i ustąpienia pierwszeństwa osobom na przejściu, to teraz kierujący będą musieli:
– zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszego
– ustąpić pierwszeństwa pieszemu wchodzącemu na przejście.
Przepis dotyczący pierwszeństwa przy wchodzeniu na przejście nie będzie jednak dotyczył tramwajów. Ich droga hamowania jest kilkukrotnie dłuższa niż jadącego z tą samą prędkością samochodu osobowego. Ale i piesi będą musieli podporządkować się nowym rygorom. W trakcie wchodzenia lub przechodzenia przez jezdnię albo torowisko obowiązywał będzie zakaz korzystania z telefonów komórkowych oraz innych urządzeń elektronicznych – w sposób, który ogranicza możliwość obserwacji otoczenia. To bardzo pożądana nowość w przepisach. Osoby zapatrzone w ekran telefonu komórkowego co coraz częstszy widok na przejściach. I przyczyna wielu wypadków.
Zmiany w przepisach zmniejszają o 10 km/h dopuszczalną prędkość na obszarze zabudowanym w godzinach nocnych. Obecnie jest to 60 km/h w godzinach 23:00-5:00 oraz 50 km/h w pozostałych godzinach. Będzie już wszędzie i zawsze 50 km/h. Ma to znaczenie dla skrócenia drogi hamowania i potencjalnych skutków wypadków drogowych.
Na polskich drogach plaga jest „jazda na zderzaku”, w niewielkiej odległości za poprzedzającym pojazdem. Takie praktyki są zakazane w innych krajach, np. w Niemczech, gdzie są surowo karane. Podobny zakaz wreszcie zostanie wprowadzony w Polsce. Na autostradach i drogach ekspresowych bezpieczna odległość między pojazdami wynosić będzie połowę aktualnej prędkości. Oznacza to, że kierowca jadący 100 km/h będzie musiał poruszać się 50 m za poprzedzającym samochodem, a 120 km/h – 60 m. Obowiązek zachowywania bezpiecznej odległości nie będzie dotyczyć przypadków, w których kierowca wykonuje manewr wyprzedzania. Nowe przepisy mają wejść w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.