fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

MOTO Tu i teraz

Turcy nie zbudują S19. Szansa dla Budimexu

Wykonanie drogi S19 na odcinku Białystok Zachód – Księżynko zostało opóźnione. Wszystko przez odwołanie się tureckiej firmy Kolin Inşaat od decyzji Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad po odrzuceniu oferty wnioskodawcy.

Teraz głos w sprawie zabrała Krajowa Izba Odwoławcza, która nie uwzględniła złożonego odwołania. Na wyrok przysługuje skarga do Sądu Okręgowego w Warszawie. W między czasie Dyrekcja analizuje pozostałe oferty. Turecka firma Kolin Inşaat, złożyła najtańszą ofertę na wybudowanie drogi S19 na odcinku Białystok Zachód – Księżynko. Opiewała ona na kwotę 560,7 mln zł. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) odrzuciła jednak tą propozycję, poddając pod wątpliwość m.in. bilans robót ziemnych na trasie głównej, który odbiegał od szacunków Dyrekcji, zawartych w koncepcji udostępnionej oferentom. GDDKiA wskazała również, że największe różnice dotyczyły nasypów, a oferent nie udzielił wyjaśnień, które pozwoliłyby na weryfikacje przygotowanych obliczeń. Na ten fakt zwróciła również uwagę Krajowa Izba Odwoławcza.

– Żeby w ogóle ocenić zgodności założeń z wymaganiami Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia konieczne było przedłożenie niwelety przekroju podłużnego i poprzecznego dla całego odcinka drogi. Tylko na tej podstawie zamawiający (GDDKiA) mógł ocenić zgodność założonej geometrii z tzw. stałymi punktami niwelety, czyli takimi, które są obwarowane istotnymi wymaganiami stawianym przez decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach – stwierdziła w uzasadnieniu wyroku Krajowa Izba Odwoławcza, na co powołuje się GDDKiA.

Wyrok potwierdza stanowisko Dyrekcji, iż wykazane przez turecką firmę wartości robót ziemnych oraz nieudostępnienie przyjętych rozwiązań, świadczą o niedoszacowaniu tego zakresu prac. To z kolei przekłada się na złe wyliczenie całej oferty. GDDKiA wskazuje też, że uproszczenie projektowe, wynikające z bilansu robót ziemnych oraz nieudostępnienie profili podłużnych, jest niedotrzymaniem warunków Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia. Na tej podstawie doszło do odrzucenia oferty.

Dzięki takiemu obrotowi sprawy, są duże szanse, że Budimex stanie się głównym wykonawcą tego odcinka drogi. Jak na razie GDDKiA prowadzi badanie i analizę pozostałych ofert, złożonych 6 lipca 2020 roku. Są jednak duże szanse, że zostanie wybrany ten wykonawca, gdyż był drugi na liście najatrakcyjniejszych ofert (577 mln zł). Planowany odcinek Białystok Zachód – Księżyno w ciągu drogi S19, ma mieć dwie jezdnie o długości 16,65 km, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku, przystosowanymi do ruchu tranzytowego. Nawierzchnię na tym odcinku ma wybrać wykonawca. Budowa drogi planowana jest na lata 2022-2024.

Źródło: moto.rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA
REKLAMA