fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

MOTO Tu i teraz

Policja dzisiaj rozpoczyna wzmożone kontrole na drogach

Policyjna akcja EDWARD, która od tego roku przybrała nazwę „Roadpol Safety Days”, odbędzie się w dniach 17-22 września. Oznacza to, że w nadchodzące dni na drogach będą wzmożone kontrole policji i kaskadowe pomiary prędkości.

Zgodnie z pierwszymi, szacunkowymi danymi Komisji Europejskiej za zeszły rok, w wypadkach drogowych na terenie UE, zginęło 22 800 osób, czyli mniej o prawie 7 tys. (23 proc.) w odniesieniu do w 2010 r. Jest to bez wątpienia progres, ale do spełnienia unijnych celów (obniżenie liczby wypadków w ciągu dekady – do 2020 – o połowę) nadal jest daleko.

Są kraje, które w tej statystyce się wyróżniają. Przykładem mogą być: Grecja, Hiszpania, Portugalia, Irlandia, Łotwa, Litwa, Estonia oraz Chorwacja, które odnotowały spadek liczby śmiertelnych ofiar wypadków drogowych o 30-40 proc. Niestety Polska po raz kolejny znalazła się na niechlubnym tyle tej listy. Średnią unijną, za rok 2019, oszacowano na 51 ofiar śmiertelnych na milion mieszkańców. W Polsce jest to 77 ofiar na milion mieszkańców. Tym samym wyprzedzamy jedynie Bułgarię (89 osób na milion mieszkańców) oraz Rumunię (96 osób na milion mieszkańców).

W misji dążenia do obniżenia liczby śmiertelnych wypadków ma pomóc coroczna akcja policji, która do tej pory miała kryptonim EDWARD (akronim słów „European Day Wihtout A Road Death”), czyli Europejski dzień bez śmiertelnego wypadku drogowego. W tym roku przyjęła ona nazwę „Roadpol Safety Days”. Poza standardowymi czynnościami, będzie prowadzona również akcja kaskadowego pomiaru prędkości. Największych aktywności w tym względzie można spodziewać się w piątek tj. 18 września. – Kaskadowy pomiar prędkości to policyjna strategia polegająca na kontroli prędkości przez wiele załóg Policji na określonym odcinku drogi. Ci, którzy nagminnie ignorują przepisy nie będą mogli liczyć na taryfę ulgową – komentuje kom. Robert Opas z Biura Ruchu Drogowego, Komendy Głównej Policji.

Jak pokazują statystyki przytoczone przez ITS, coroczna akcja (do tej pory promowana akronimem EDWARD), która w latach 2016-2019 odbywał się pod patronatem Europejskiej Organizacji Policji Ruchu Drogowego TISPOL (TISPOL to od 2020 roku ROADPOL), nie przynosiła wymiernych korzyści. W Polsce jak na razie najlepszym rokiem był 2017, kiedy było aż 7 dni bez ofiary śmiertelnej na drogach. – Niestety dotychczas nie udało się osiągnąć istotnego spadku liczby ofiar w dniach wzmożonych działań nadzorczych i edukacyjnych, choć zdarzają się dni na polskich drogach bez ofiar śmiertelnych. I choć cel jest bardzo trudny, to jednak możliwy do osiągnięcia – komentuje Anna Zielińska z Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, Instytutu Transportu Samochodowego (ITS).

Europejski dzień bez ofiar śmiertelnych na drogach – projekt EDWARD – ofiary w Polsce 2016-2019

*Źródło: ITS

Średnia europejska również nie jest zadawalająca. W 2016 roku wynosiła ona 70 osób. W kolejnych dwóch latach różnica była znikoma (wyniki lepsze o 1 osobę). Dopiero w 2019 roku udało się zbliżyć do poziomu 60 ofiar śmiertelnych. Przytoczone dane wykazują, że problem nie jest tylko w Polsce, ale i Europie. Niestety pod tym względem podbijamy statystyki niż działamy na ich korzyść.

Ofiary wypadków drogowych w Polsce – średnio na dobę

*Źródło: ITS

Źródło: moto.rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA