fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

MOTO Tu i teraz

Zmarł Luigi Colani. Wybitny stylista oszałamiających projektów

Po długiej chorobie, w poniedziałek 16.09.2019 roku zmarł w wieku 91 lat Luigi Colani. Wyjątkowy stylista, projektant i legenda designu.

Colani urodził się w Berlinie w 1928 roku jako Lutz Colani i przez wielu był uważany za gwiazdę popu świata designu. Studiował w Berlinie rzeźbę i malarstwo, a także aerodynamikę i konstrukcję ultralekką w Paryżu. Colani stał się znany głównie dzięki organicznym kształtom swoich projektów. Sam opisał swój język projektowania jako bioprojekt. Colani zaprojektował przedmioty codziennego użytku, ale także samoloty, samochody i ciężarówki. W sektorze motoryzacyjnym pracował dla Fiata, Alfa Romeo, Lancii, Mercedesa. Ponadto opracował dla wielu modeli aut bardziej aerodynamiczne wersje, które nigdy nie przeszły do produkcji seryjnej. W Japonii i Chinach jego twórczość ma status kultowy.

Luigi Colani.

Był artystą już na zewnątrz – rozczochrane włosy, duże, opadające wąsy, brany w ulubiony biały kolor. Twierdził, że „Przemysł przeżywa brzemię przeciętności”, dlatego jego projekty były jak nie z tego świata. Koncern Villeroy&Boch dał się zarazić jego filozofią patrzenia na produkt, ale były też dziecięce wanny, krzesła, buty, szczoteczki do zębów, rowery czy dzbanki do kawy. No i były też samochody.

W 1951 roku z bogatym portfolio „pełnym bardzo schludnych i pięknych projektów samochodowych” Colani wyjechał do Paryża. Wierzył, że może wylądować w Citroenie, Simce, Talbocie lub Peugeocie. Jendnak załapał się w agencji reklamowej „Propag”. Jego szefem był Jean Terramorsi, późniejszy dyrektor Renault. Colani odrzucał ostre krawędzie i kanty. Stawiał na opływowe linie, które stały się znakiem jego rozpoznawczym. Był trudny we współpracy i konfliktowy. Oto jego najlepsze motoryzacyjne projekty:

Colani Mercedes C 112 to projekt z 1970 roku. Interpretacja Mercedesa C 111 z rewelacyjnym opływem oporu powietrza, który wynosi Cw 0,20.

Colani Mercedes C 112.

Tak Colani wyobrażał sobie samochód na wyścig Le Mans zbudowany na bazie Lamborghini Miura.

Colani Utah – prototyp sportowego samochodu z motocyklowym silnikiem BMW o wysokości karoserii 90 cm i masie własnej zaledwie 550 kg.

Colani Horch Mega-Roadster z 1996 roku.

Colani Testa D’oro z 1989 roku. Interpretacja Ferrari z 700 konnym silnikiem podrasowanym przez firmę Lotec.

Colani Testa D’oro.

Colani Sea-Ranger z 1979 roku zbudowany z elementów Unimoga z pomocą firmy Thyssen.

Tak w 2001 roku Colani zinterpretował swoją wersję Trabanta.

Powstało kilkanaście różnych prototypów ciężarówek Colaniego zbudowanych na bazie Mercedesa. Auta były użytkowane przez firmy i poruszały się oficjalnie po drogach.

Źródło: moto.rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA