fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

MOTO Tu i teraz

Budowa najdłuższej ekspresówki w Polsce się rozkręca

fot. GDDKiA
Prawie 830 mln zł na kolejny fragment najdłuższej drogi ekspresowej w Polsce. Rusza budowa ważnego odcinka S7.

Mocno przyspiesza budowa jednej z najważniejszych arterii komunikacyjnych w kraju – drogi ekspresowej S7. Po rozpoczęciu w środę prac na blisko 13-kilometrowym odcinku pod Krakowem, w piątek rusza budowa kolejnego znaczącego kawałka trasy – 35 kilometrów przebiegających przez Mazowsze. Inwestycję, którą realizował będzie Strabag, podzielono na dwa fragmenty: 22-kilometrowy: Strzegowo – Pieńki oraz 13,7-kilometrowy: Pieńki – Płońsk. To dwa z czterech odcinków ekspresówki na trenie województwa mazowieckiego, na budowę których Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) zawarła już kontrakty. Pomiędzy Strzegowem a Płońskiem Strabag ma wybudować 5 węzłów (Strzegowo Północ, Strzegowo Południe, Glinojeck, Pieńki Rzewińskie oraz Dłużniewo) i 2 Miejsca Obsługi Podróżnych (Ćwiklinek i Dłużniewo). Wyremontuje także część dróg lokalnych w bezpośrednim sąsiedztwie trasy. W sumie obie budowy będą kosztować 828 mln zł. Zakończenie prac planowane jest na drugi kwartał 2021 roku.

S7: najdłuższa trasa ekspresowa w Polsce

Droga ekspresowa S7 to po autostradzie A1 najważniejsza z arterii biegnących na kierunku północ – południe Polski. Prowadzi w centralnej części kraju ruch z Pomorza przez Warszawę i Kraków prawie do Zakopanego, łącząc cztery aglomeracje: trójmiejską, warszawską, kielecką i krakowską. Jej długość wyniesie 720 kilometrów, co czyni ją – docelowo – najdłuższą drogą szybkiego ruchu w Polsce. Dla części kierowców jest alternatywą dla płatnego odcinka koncesyjnej autostrady A1 pomiędzy Toruniem a Gdańskiem oraz przebudowywanej i zwężonej gierkówki pomiędzy Piotrkowem Trybunalskim a Częstochową. Większość pozostałej do wybudowania S7 ma być zrealizowana do końca 2022 roku. Brakujące odcinki w północnej części Małopolski oraz połączenie Warszawy z Płońskiem – prawdopodobnie 2 lata później.

Znaczna część jest już gotowa. To przebieg S7 w województwie pomorskim, w województwie warmińsko-mazurskim do Napierek, odcinek od Grójca na Mazowszu do Wodzisławia w województwie świętokrzyskim (poza obwodnicą Skarżyska-Kamiennej, którą Budimex obiecuje otworzyć dla kierowców pod koniec roku) oraz fragment w województwie małopolskim od Myślenic do miejscowości Lubień. W środę rozpoczęły się roboty na S7 na północ od Krakowa. Odcinek Szczepanowice – Widoma wybuduje Mota Engil Centra Europe za ponad pół miliarda złotych. Kolejny fragment trasy – 18-kilometrowy odcinek Widoma – Kraków ma budować włoskie Salilni. Będzie to test dla GDDKiA, która wcześniej próbowała wyeliminować Włochów z tej inwestycji. Wcześniej wyrzuciła ich z budowy obwodnicy Marek pod Warszawą za brak postępu prac, więc nie chciała ryzykować podobnych problemów pod Krakowem. Do budowy podkrakowskiego odcinka S7 wybrana została droższa oferta firmy Pol-Aqua. Ta jednak nie zdecydowała się na podpisanie umowy. Z kolei Salini odwołało się do Krajowej Izby Odwoławczej, a ta nakazała przywrócenie Włochów do postępowania, które w rezultacie wygrali. Kontrakt wart jest ćwierć miliarda euro. Budowa tego odcinka ma być zakończona w 2022 r.

fot. AdobeStock

Problemem może być także budowa innych fragmentów S7, jak np. południowego wylotu z Warszawy w kierunku Grójca. Jeden z jego fragmentów – 7-kilometrowy odcinek pomiędzy węzłami Warszawa Lotnisko i Lesznowola miała budować hiszpańska firma Rubau, którą GDDKiA wyrzuciła z budowy za ociąganie się z realizacją przedsięwzięcia. Trzeba było rozpisać nowy przetarg. Jego wyniki będą znane w październiku. Niewiadomą może natomiast okazać się odcinek Lubień – Rabka Zdrój, gdzie do wykonania jest blisko 2-kilometrowy tunel drążony w skale. Cały odcinek nowej Zakopianki będzie liczyć blisko 17 km. Podzielono go na trzy fragmenty: Lubień-Naprawa (7,6 km); Naprawa-Skomielna Biała (z tunelem; 3 km); Skomielna Biała-Chabówka (6,1 km). Odcinek Lubień – Naprawa ma być włączony do ruchu w listopadzie tego roku, Skomielna – Chabówka – miesiąc wcześniej. Odcinek z tunelem – za dwa lata.

Harmonogram prac nad północnym wylotem z Warszawy

Dopiero w przygotowaniu jest fragment od Warszawy do obwodnicy Płońska. – W przyszłym tygodniu planujemy podpisać umowę na dokumentację przygotowawczą dla wylotu z Warszawy w stronę Gdańska – mówi Rzeczpospolitej Jan Krynicki, rzecznik GDDKiA. Pozostałe odcinki do Płońska są w trakcie opracowywania koncepcji trasy.

Źródło: moto.rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA