fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

MOTO Tu i teraz

Jak przywódca Korei Północnej kupił opancerzonego Maybacha

Jeśli dyktatorzy chcą mieć coś specjalnego to pomimo sankcji dostają Oto jak Kim Jong Un, przywódca Korei Północnej wszedł w posiadanie dwóch Mercedesów-Maybach S600 Guard.

Kiedy w październiku 2018 roku północnokoreański dyktator Kim Jong Un przewiózł Mike’a Pompeo, ministra spraw zagranicznych USA przez stolicę w swoim nowym Rolls-Roycem Phantom wszyscy byli zdumieni i zastanawiali się, jak mimo sankcji Kim zdobył ten samochód. Trzy miesiące później, w styczniu 2019 roku kilka osób siedzących przed telewizorem w okolicy Stuttgartu również się zdziwiło. Tym razem Kim Jong Un przejeżdżał przez stolicę w jednym z swoich dwóch opancerzonym Mercedesem-Maybach S600 Guard. Niezależna organizacja C4ADS postanowiła sprawdzić jak dyktator dotarł do tych aut.

Mercedes-Maybach S600 Guard.

Podróż dwóch luksusowych Mercedesów rozpoczęła się 14 czerwca 2018 roku. W holenderskim mieście Rotterdam – w dwóch kontenerach. Po 41 dniach na morzu statek towarowy pojawił się w chińskim porcie Dalian. 26 sierpnia podróż skierowała się w stronę japońskiego portu w Osace. Ta część podróży kończy się 18 września. Do tej pory wszystko jest jasne i zrozumiałe. Dalsza podróż w dniach 27-30 września z Osaki do południowokoreańskiego Busan również jest zarejestrowana w dokumentach celnych i towarowych.

Kim Jong Un i jego Mercedes.

Od tego momentu wszystko się komplikuje. Planowana podróż dwóch kontenerów z Busan do Nakhodki na dalekim wschodzie Rosji odbywa się inaczej niż oficjalnie planowano. Pierwotnie okręt flagowy Togo DN5505 miał płynąć od 30 września do 5 października. Odbiorcą ładunku jest firma zarejestrowana na Wyspach Marshalla o nazwie Do Young Shipping Co.Ltd. Jednocześnie ta sama firma jest również właścicielem i zarządcą frachtowca. Frachtowiec był już wcześniej zaangażowany w nielegalną działalność morską w Korei Północnej.

W tle Rolls Royce Kim Jong Una.

Trasa, która miała trwać kilka dni, ostatecznie przeciągnęła się do 19 października. Nie ma żadnych danych w żadnym z sześciu wschodnio-rosyjskich portów – Nakhodka, Władywostok, Posiet, Zarubino i Vostochny. Ponadto w okresie od 1 do 19 października automatyczny system identyfikacji statku AIS został dezaktywowany i nikt nie jest w stanie sprawdzić gdzie w tym czasie był frachtowiec.

Po 18 dniach frachtowiec pojawia się jak gdyby nigdy nic się nie stało 40 kilometrów od swojej ostatniej przesyłanej pozycji. Jednak bez kontenerów. Zamiast tego, zgodnie z dokumentami, kapitan frachtowca Togo DN 5505 przewoził 2588 skrzynek węgla. W tym samym czasie kiedy znika z radarów Togo, dwa masywne samoloty transportowe Iljuszyn-76 północnokoreańskiej państwowej linii lotniczej Air Koryo startują we Władywostoku w Rosji. To te same dwa samoloty, które znane są z transportu opancerzonych aut dyktatora i jego elity podczas podróży zagranicznych.

Od 2006 roku eksport luksusowych towarów do Korei Północnej został zakazany (rezolucja RB ONZ 1718). Wśród przemycanych towarów znalazło się również ponad 800 samochodów, w tym dwa opancerzone Mercedesy-Maybach S600 Guard. Każdy za cenę 450 000 euro (około 1 900 000 zł). Daimler zarzeka się, że od ponad 15 lat nie ma żadnych stosunków handlowych z Koreą Północną i ściśle przestrzega amerykańskich i unijnych przepisów dotyczących embarga. Aby zapobiec dostawom do Korei Północnej, Daimler wdrożył kompleksowy proces kontroli eksportu, który uważa za odpowiedni i skuteczny. Poza kontrolą i odpowiedzialnością koncernu jest sprzedaż aut używanych, w szczególności, kiedy odbywa się to za pośrednictwem stron trzecich. Kim Jong Un od czasu przejęcia władzy pod koniec 2011 roku wydał ponad trzy miliardy euro na dobra luksusowe. Średni dochód w Korei Północnej wynosi niespełna 90 euro (około 383 złote) miesięcznie.

Źródło: moto.rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA