fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

MOTO Tu i teraz

Wybudują 100 obwodnic za 18 mld zł

fot. AdobeStock
To ma być szansa dla miast położonych poza głównymi szlakami komunikacyjnymi. Tam, gdzie nie biegną drogi ekspresowe i autostrady, inwestycje w budowę obwodnic nie miały do tej pory priorytetu, choć mogłyby radykalnie odciążyć miejski ruch i poprawić bezpieczeństwo mieszkańców. Teraz jednak sytuacja ma się zmienić.

We wtorek Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie ustanowienia wieloletniego programu obejmującego budowę stu obwodnic na drogach krajowych w latach 2020 – 2030. Program przygotowało Ministerstwo Infrastruktury. Inwestycje mają nie tylko usprawnić komunikację poza przebiegającą przez Polskę transeuropejską siecią transportową TEN-T. Powinny przyczynić się także do powstania nowych miejsc pracy oraz rozwoju firm działających w sektorze budownictwa drogowego. Budowa będzie finansowana z Krajowego Funduszu Drogowego. Inwestorem będzie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Obwodnice będą trasami o najwyższych parametrach technicznych, dostosowanych do przenoszenia obciążenia 11,5 t/oś. Zostaną wyposażone w urządzenia techniczne, w tym oświetlenia przejść dla pieszych. Jednym z najważniejszych efektów programu będzie poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego. Do tego dojdzie redukcja hałasu oraz emisji zanieczyszczeń z transportu w miastach, przez które przebiegają tranzytowe trasy. Poprawi się płynności ruchu, zarazem zwiększy przepustowość sieci dróg krajowych. Dla części obwodnic opracowano już dokumentację do rozpoczęcia inwestycji, dla innych prowadzone są dopiero przygotowania. Już w ub. roku zapowiedziano budowę obwodnic wokół Strzelec Krajeńskich (droga krajowa 22), Lipska (DK 79), Suchowoli (DK 8), Wąchocka (DK 42), Smolajn (DK 51), Koźmina Wielkopolskiego (DK 15) i Gryfina (DK 31).

fot. GDDKiA

Obwodnice dla usprawnienia ruchu okazują się nie mniej ważne niż autostrady i drogi ekspresowe. Stają się ratunkiem dla zakorkowanych miast, wyprowadzając poza ich granice tranzyt. Dzięki obwodnicom miasta poprawiają także swoją atrakcyjność dla przyciągania nowych przedsięwzięć – przyczyniają się do wykreowania popytu na położone wzdłuż ich przebiegu grunty inwestycyjne. Obecny Program Budowy Dróg Krajowych 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.) przewiduje budowę 43 obwodnic o łącznej długości 447,5 km za 11,3 mld zł. W ramach wcześniejszych planów inwestycyjnych wybudowano w sumie 64 obwodnice.

Jednak do tej pozy budowa wielu tego typu przedsięwzięć przeciągała się latami. Tak było m.in. z obwodnicą Ostrowa Wielkopolskiego, Brodnicy, Gorzowa Wielkopolskiego czy Łodzi. W tym roku dokończone zostaną obwodnice w ciągu dróg ekspresowych: Kępna, Tomaszowa Lubelskiego, Kraśnika i Janowa Lubelskiego. Do tego dojdą obwodnice na drogach krajowych: Myśliborza, Niemodlina, Stalowej Woli i Niska oraz Łańcuta.

Źródło: moto.rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA
REKLAMA