fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

MOTO Tu i teraz

Kończy się sezon zimowy, zaczyna – drogowy horror

fot. GDDKiA
Od weekendu po zimowej przerwie ruszają roboty na 70 odcinkach dróg o długości ponad 800 km. Będą przewężenia, objazdy, w wielu miejscach utkniemy w kilometrowych korkach, zwłaszcza tam, gdzie trasy budowane są po starym śladzie lub w miejscach, gdzie nowe odcinki łączą się ze starymi drogami.

Cierpliwość potrzebna będzie kierowcom m.in. na drodze ekspresowej S6 łączącej Szczecin z Koszalinem. Roboty trwają na 6 odcinkach o łącznej długości 120 km i fragmencie obwodnicy Koszalina i Sianowa. Na odcinku Goleszów – Płoty szybka trasa budowana jest po starym śladzie. Będzie nie tylko wąsko, ale również tłoczno z powodu ciężarówek obsługujących budowę.

Kłopoty czekają podróżujących po ekspresówce S3 na Dolnym Śląsku. Na 14-kilometrowym fragmencie rozpoczynają się prace, które miały być ukończone jeszcze w ubiegłym roku.To odcinek od węzła Kaźmierzów do węzła Lubin Północ realizowany przez konsorcjum z firmą Salini jako liderem. Wykonawca udostępnił do tej pory częściowo do ruchu trzy węzły (Kaźmierzów, Polkowice, Lubin Północ). Jednak planowane zakończenie robót opóźnione jest o ok. 9 miesięcy. Z kolej na trasie S5 pomiędzy Wrocławiem a Poznaniem został do dokończenia odcinek w okolicach Leszna, a także druga nitka trasy od Poznania do Wronczyna. Oddanie do ruchu drugiego pasa planowane jest na koniec czerwca, natomiast pozostałe odcinki (tj. Wronczyn – Kościan-Radomicko) będą gotowe w czwartym kwartale tego roku. Niełatwo będzie również poruszać się po S5 od Gniezna w kierunku Bydgoszczy oraz dalej – do połączenia z autostrada A1 w okolicach Grudziądza. Trasa jest w przebudowie, a kilka odcinków już teraz ma spore opóźnienia.

Na S7 ekipy drogowców wyhamują ruch na odcinku Napierki – Płońsk, ale jeszcze nie teraz, dopiero w drugiej połowie roku.Inwestycja zaczęła się już od wycinki drzew. Na tej samej trasie, ale w kierunku południowym będą korki przez budowę obwodnicy Skarżyska-Kamiennej. Planowany termin zakończenia inwestycji to maj przyszłego roku. Ale wykonawca już zadeklarował, że przy sprzyjających warunkach pogodowych udostępni ciąg główny drogi ekspresowej do końca grudnia. Utrudnienia czekają jeszcze na S17 biegnącej przez województwa mazowieckie i lubelskie. W tym roku planowane jest oddanie odcinków od węzła Lubelska do węzła Kurów Zachód, ale z wyłączeniem obwodnicy Kołbieli, gdzie ruch może odbywać się tymczasowo po budowanej trasie. A i bez prowadzonych prac to miejsce było jednym z bardziej zakorkowanych w Polsce.

źródło: GDDKiA (przetarg na odcinek B został już także rozstrzygnięty)

Najgorzej sytuacja będzie wyglądać na gierkówce pomiędzy Częstochową a Tuszynem. To jedna z najruchliwszych tras w Polsce. Roboty na odcinku pomiędzy Radomskiem a granicą województwa łódzkiego zaczną się 17 marca. W tym samym dniu nastąpi zamknięcie jezdni lewej tj. w kierunku Łodzi, a ruch w obu kierunkach będzie odbywał się po jezdni prawej – w stronę Katowic. 2 kwietnia maszyny budowlane wjadą na odcinek od Tuszyna do Bełchatowa. Dzień wcześniej zamknięta zostanie jezdnia prawa – do Katowic, a ruch dwukierunkowy odbywać się będzie po jezdni lewej – w kierunku Łodzi. Natomiast 6 maja nastąpi zmiana organizacji ruchu związana z rozpoczęciem przebudowy odcinka od węzła Kamieńsk do Radomska. Według Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), roboty mają być jednak prowadzone w taki sposób, by na możliwie długich odcinkach samochody mogły jechać jedną jezdną z wyznaczonymi trzema pasami ruchu(w przekroju 2+1), przy czym minimalna szerokość pasa ruchu została określona na 3 metry. Geometria przejazdu drogą główną ma być tak kształtowana, aby zapewnić prędkość co najmniej 50 kilometrów na godzinę.

Dodatkowych utrudnień dostarczą remonty prowadzone na istniejących drogach. Np. już 7 marca firma Dragados, wykonawca oddanej w ubiegłym roku obwodnicy Radomia (S7) rozpoczyna modernizację 30 km starej drogi nr 7, m.in. dwupasmowego odcinka od Jedlińska do miasta. Roboty mają się zakończyć jesienią.

fot. GDDKiA

Jak informuje GDDKiA, realizacji jest obecnie 113 przedsięwzięć o łącznej długości blisko 1426 km. W trakcie przetargu kolejnych jedenaście zadań o długości blisko 120 km.– W tym roku planujemy oddać do ruchu blisko 490 km nowych dróg. Skala realizowanych inwestycji jest olbrzymia, a każdy z odcinków ma swoją specyfikę – mówi Jan Krynicki, rzecznik GDDKiA. Łączna wartość inwestycji realizowanych na 1426 km sięga 58 mld zł.Natomiast blisko 20 mld zł mają kosztować szybkie drogi, na budowę których w 2019 r. uruchomione zostaną przetargi. Jak podaje GDDKiA, będzie to 17 odcinków o łącznej długości 435 kilometrów. W tym znajdzie się 14 fragmentów dróg ekspresowych, dwa odcinki dróg krajowych oraz jeden kawałek autostrady. W tym ostatnim przypadku będzie to niespełna 30-kilometrowy odcinek A2 od końca obwodnicy Mińska Mazowieckiego do Siedlec.

Źródło: moto.rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA