fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

MOTO Parking

Wszystko o pierwszym elektrycznym Volvo

Volvo przedstawia kompaktowego, w pełni elektrycznego SUV-a XC40. Dodatkowe oznaczenie nowego modelu brzmi – „Recharge“ czyli „naładuj”. Auto trafi na rynek w 2020 roku. Niestety póki co nie będzie oferowany w Polsce.

Volvo XC40 Recharge.

Do tej pory 250 KM stanowiło górną granicę mocy dla modelu XC40. Teraz, po pojawieniu się elektrycznego modelu moc wzrośnie do 408 KM. W ciągu najbliższych pięciu lat Szwedzi co rok wprowadzą na rynek elektryczny model. Wszystkie będą miały dodatkową nazwę „Recharge“.

XC40 będzie oferowany również jako model częściowo zelektryfikowany – 1,5 litrowy silnik benzynowy połączny z silnikiem elektrycznym. Energię magazynuje akumulator litowo-jonowy o pojemności 9,7 kWh. Trzy cylindrowy silnik spalinowy ma moc 180 KM, silnik elektryczny – 82 KM. Kompaktowy SUV w wersji plug-in hybrid powinien być w stanie przejechać około 50 kilometrów. Volvo chce w 2025 roku zarabiać w połowie z aut elektrycznych, druga część przychodów ma być generowana z modeli hybrydowych.

Aby zapewnić bezpieczeństwo pasażerów i integralność akumulatora w razie zderzenia, Volvo opracowało nową strukturę bezpieczeństwa dla całkowicie elektrycznego Volvo XC40. Akumulator jest chroniony przez klatkę bezpieczeństwa wykonaną z wytłaczanej aluminiowej ramy osadzonej pośrodku konstrukcji nadwozia. Tworzy to strefę zgniotu wokół akumulatora. Jednocześnie Volvo wzmocniło również strukturę nadwozia pojazdu. Elektryczny układ napędowy został zintegrowany ze strukturą nadwozia, aby lepiej kierować siły związane z wypadkiem z dala od kabiny.

Platforma CMA (Compact Modular Architecture) obsługuje nie tylko elektrycznego Polestara 2 i elektryczne XC40, ale także XC40 z konwencjonalnymi napędami. Ponadto używana jest też przy produkcji chińskich modeli Lynk & Co 01, 02 i 03 oraz w SUV-ie Geely F11.

XC40 jako model BEV (Battery Electric Vehicle) otrzymuje układ napędowy Polestars, który osiąga moc 300 kW (408 KM) i 600 Nm momentu obrotowego. Przyspieszenie do 100 km/h potrwa około pięć sekund. Silniki elektryczne są dwa, po jednym na oś. Polestar ma zasięg WLTP 500 kilometrów i kosztuje na rynku niemieckim od 39 900 euro. Szacuje się, że elektryczne XC40 powinien kosztować podobnie, czyli nieco mniej niż 40 000 euro. Póki co elektryczny SUV tak samo jak Polestar nie będą oferowane na polskim rynku.

Źródło: moto.rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA