fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

MOTO Biznes

Koniec współpracy Daimlera z sojuszem Renault-Nissan

Wszystko wskazuje na to, że nowy szef Daimlera, Ola Kallenius zakończy wspólne projekty z sojuszem Renault-Nissan. Jeśli tak się stanie oznaczałoby to koniec prawie 10-letniej współpracy.

Ola Kallenius, od 22 maja 2019 roku nowy szef Daimlera.

Upadek Carlosa Ghosa w koncernie Renault-Nissann i odejście Dietera Zetschego ze stanowisko dyrektora generalnego Daimlera może oznaczać koniec współpracy tych dwóch koncernów. Nowy szef Daimlera, Ola Kallenius, który 22 maja zastąpi Zetschego nie odnowi wspólnych projektów z Renault i Nissanem. Tak przynajmniej donosi niemiecki magazyn Manager. Kallenius chce skupić się na rosnącej współpracy Daimlera z konkurencyjnym BMW.

Stare, dobre czasy: pomiędzy Carlosem Ghosnem i Dieterem Zetsche była tzw. „chemia”.

Współpraca Daimlera i Renault- Nissan rozpoczęła się w kwietniu 2010 roku. Daimler uzyskał 3,1 procentowy udział zarówno w Renault, jak iw Nissanie, a Renault i Nissan mają po 1,55 procent udziałów w Daimlerze. Zakres pierwotnej współpracy był ograniczony do trzech projektów skoncentrowanych głównie na rynku europejskim. Jednak po czasie rozrósł się do 12 projektów, w tym do wspólnej fabryki w Meksyku, w której Nissan produkuje dla Mercedesa pickupa klasy X.

Ostatni wspólny projekt – Mercedes klasy X bazuje na Nissanie Navara.

Od kilku lat współpraca osłabła, a emerytura Zetsche i nieobecność Ghosna pozostawiają partnerstwo bez dwóch najsilniejszych zwolenników. Zapowiedź Daimlera o utworzeniu spółki joint venture z Zhejiang Geely Holding Group w celu produkcji Smarta w Chinach oznacza koniec współpracy w przy modleach Smart ForTwo i ForFour / Renault Twingo.

Nawet jeśli bieżące projekty wygasną i nie zostaną ogłoszone żadne nowe, udziały spółek pozostają znaczące. Przy obecnej kapitalizacji Daimlera na poziomie 63,7 mld euro udział w sojuszu francusko-japońskim dla Niemców jest wart prawie 2 mld euro. Renault-Nissan jest za to trzecim największym pojedynczym udziałowcem w Daimlerze, po prezesie Geely Holding, Li Shufu i funduszu inwestycyjnym Kuwait Sovereign Savings Fund.

Źródło: moto.rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA