Obowiązek rejestrowania dronów w Unii

Właściciele dronów będą musieli rejestrować je w ramach dogłębnej reformy przepisów w Unii.

Publikacja: 03.12.2017 15:35

Obowiązek rejestrowania dronów w Unii

Foto: 123RF

Unijny deputowani i kraje członkowskie osiągnęli wstępne porozumienie w sprawie długo przygotowywanej reformy, która po raz pierwszy wprowadza przepisy dotyczące bezzałogowych obiektów latających, dronów.

Na mocy tego porozumienia drony mogące wyrządzić znaczne szkody ludziom spadając na nich albo mogą stanowić zagrożenie dla prywatności, bezpieczeństwa czy środowiska, będą musiały być rejestrowane.

Drony będą uważane za niebezpieczne jeśli będą w stanie osiągnąć  energię kinetyczną 80 dżuli liczonej na podstawie ich masy i maksymalnej prędkości. Parlament Europejski nalegał, by obniżyć próg rejestracji do wagi 250 gramów, ale rządy Unii sprzeciwiły się temu. Przepisy będą dotyczyć wszystkich dronów, także kupowanych w sklepach do prywatnego użytku.

- Produkcja dronów rośnie, istnieje potencjał ich wykorzystywania w rolnictwie, w dostawach, sporządzaniu map, serwisowaniu budynków. Dla zapewnienia rozwoju tych rodzajów działalności stworzono europejskie ramy przepisów — stwierdziła Karima Delli z komisji transportu w Parlamencie Europejskim.

Zagrożenia wynikające z używania dronów okazały się oczywiste w październiku po zderzeniu takiego drona z samolotem lądującym na kanadyjskim lotnisku, było też w Europie kilka przypadków kolizji dronów z samolotami pasażerskimi.

Kraje Unii i Parlament Europejski prowadziły negocjacje przez rok, różnice zdań rozciągały się od ograniczenia rejestracji dronów po zakres odpowiedzialności EASA za międzynarodowe normy emisji CO2 poprzez kwestię, czy można zezwalać na przeloty, gdy strajkują kontrolerzy ruchu lotniczego.

Obecne porozumienie osiągnięte po ostatnich 10 godzinach negocjacji, musi być teraz potwierdzone przez parlament Unii i rządy krajów członkowskich. Obecne przepisy dotyczące dronów są różne w poszczególnych krajach.

Przepisy dotyczące samolotów

Zgodnie z przyjętymi przepisami, nagrania rozmów w kokpitach samolotów muszą być rejestrowane na ziemi w czasie rzeczywistym, jeśli dany samolot znajduje się w poważnym zagrożeniu. Parlament nalegał na ten zapis, aby uniknąć powtórki ze zniknięcia samolotu Malaysian Airlines lot MH370 trzy lata temu z 239 osobami na pokładzie.

Dokładne kryteria, które samolotu mają mieć tzw. czarne skrzynki z nagraniami rejestrowanymi na ziemi w czasie rzeczywistym ustali Komisja Europejska i kraje Unii w późniejszym etapie — podała osoba z PE. Umowa zapewnia również, że EASA nie będzie mogła wykraczać poza międzynarodowe normy uzgodnione przez ICAO w sprawie emisji CO2 i innych substancji skażających środowisko. Nalegały na to organizacje ekologów i parlament Unii — W związku ze straconą okazją parlament jest gotów poczekać na ambitny plan zmniejszania emisji CO2 w transporcie — stwierdziła K. Delli.

Unijny deputowani i kraje członkowskie osiągnęli wstępne porozumienie w sprawie długo przygotowywanej reformy, która po raz pierwszy wprowadza przepisy dotyczące bezzałogowych obiektów latających, dronów.

Na mocy tego porozumienia drony mogące wyrządzić znaczne szkody ludziom spadając na nich albo mogą stanowić zagrożenie dla prywatności, bezpieczeństwa czy środowiska, będą musiały być rejestrowane.

Pozostało 85% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Transport
Branża lotnicza rozpala emocje. Temat kampanii wyborczych w całej Europie
Transport
Katastrofa w Baltimore. Zerwane łańcuchy dostaw, koncerny liczą straty
Transport
Nowy zarząd Portu Gdańsk. Wiceprezes z dyplomem Collegium Humanum
Transport
Spore różnice wartości inwestycji w branżach
Transport
Taksówkarze chcą lepiej zarabiać. Będzie strajk w Warszawie