Byłoby to szóste opóźnienie programu, który ma odrodzić japoński sektor lotnictwa cywilnego - stwierdził Reuter. Data dostawy pierwszej maszyny ma być ustalona w listopadzie - poinformował dziennik bez powołania się na źródło. Samolot o zmienionej w tym roku nazwie Spacejet zamiast MRJ miał początkowo wejść do eksploatacji w 2013 r.

Analityk z Jefferies, Sho Fukuhara stwierdził w nocie dla klientów, że jeśli potwierdzi się kolejne odroczenie dostawy, to może stworzyć problemy na giełdzie głównemu udziałowcowi producenta samolotów, Mitsubishi Heavy Industries. Konglomerat poinformował giełdę w Tokio, że producent samolotów podejmuje maksymalny wysiłek dla zakończenia procedury certyfikacji i dzieli się informacjami o harmonogramie ze wszystkimi zainteresowanymi. Nie opublikował jednak nowej wersji harmonogramu dostaw.

- Nie było oficjalnej informacji albo komentarza o naszym harmonogramie - powiedział rzecznik Mitsubishi Aircraft. - W ramach oceny długoterminowego harmonogramu bierzemy pod uwagę nie tylko produkcję, certyfikację i dostawę pierwszej maszyny, ale także podejmujemy decyzje, które zapewnią długofalowy sukces lotnictwa cywilnego w Japonii.

Pierwszym odbiorcą tego samolotu będzie ANA Holdings, największa w Japonii linia lotnicza pod względem obrotów. Rzecznik ANA nie chciał wypowiadać się o kolejnej zwłoce, ale stwierdził, że linia czeka na wejście SpaceJet do jej floty, aby mogła wozić klientów nowym samolotem regionalnym.

"Nikkei" podał, że producent samolotów zacznie zapewne wypłacać kompensaty za zwłokę, a wejście tego samolotu do eksploatacji może nastąpić dobrze po olimpiadzie w Tokio przewidzianej na przełomie lipca i sierpnia.