Lotniska obsługujące loty biznesowe: W Suwałkach też chcą polatać

Władze dwóch miast na Podlasiu będą budować niewielkie lotniska, obsługujące głównie loty biznesowe. To nowy kierunek rozwoju lotnictwa w Polsce.

Aktualizacja: 26.07.2017 22:21 Publikacja: 26.07.2017 19:29

Lotniska obsługujące loty biznesowe: W Suwałkach też chcą polatać

Foto: 123RF

Polska nadal jest jednym z najgorzej skomunikowanych lotniczo krajów w Unii Europejskiej. Na statystycznego Polaka przypada jedynie 0,9 lotu rocznie. Mniej latają tylko Rumuni.

W Polsce – łącznie z 15 głównymi portami komunikacyjnymi – działa łącznie ok. 60 lotnisk. Ponad połowa z nich jest zarządzana przez aerokluby bądź należy do prywatnych właścicieli. – To wcale nie tak dużo. Moim zdaniem w naszym kraju mogłoby spokojnie działać ich nawet 170, dziś w Polsce lotnisk wręcz brakuje. Tyle że nie takich z 3,5-kilometrowymi pasami startowymi i ambitnymi właścicielami marzącymi o dalekosiężnych lotach – uważa Adrian Furgalski, wiceprezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. Zastrzega jednak, że właściwym kierunkiem rozwoju jest wspieranie ruchu general aviation, czyli prywatnego transportu lotniczego. Tyle że po okresie mniej lub bardziej trafionych wielkich inwestycji chęci do budowy mniejszych portów nie widać. Ale coś zaczyna się zmieniać.

Podlaska rewolucja

Dlatego takim wydarzeniem stała się decyzja samorządu w Suwałkach, który złożył wniosek do wojewody podlaskiego ws. pozwolenia na budowę lokalnego lotniska. W ramach inwestycji ocenianej na 15 mln na dotychczasowym lądowisku ma powstać pas startowy o długości ponad 1,3 km wraz z infrastrukturą. Do budowy ma się dołożyć również prywatny inwestor. Projekt miałby zakończyć się już w 2018 roku. W Suwałkach mają lądować małe samoloty przewożące do 50 pasażerów. Przetarg na budowę ma być ogłoszony w sierpniu. Podobny pomysł ma samorząd w Białymstoku – kilka dni temu władze stolicy Podlasia ogłosiły przetarg na budowę utwardzonego pasa startowego na lotnisku Krywlany. Wykonawca ma zostać wybrany jeszcze w tym roku.

– To pomysł, który trzeba bardzo poważnie przeanalizować – mówi „Rzeczpospolitej" Jacek Krawczyk, unijny ekspert lotniczy. – Ten region nadal jest białą lotniczą plamą na mapie Polski. Jednocześnie porty w Suwałkach bądź w Białymstoku mogą stać się atrakcyjne dla sporego regionu Polski. Do tego potrzebna jest poważna analiza, z której wynikałoby, jaki będzie popyt na usługi lotnicze w Polsce. Zresztą nie tylko w Polsce, ale także na Litwie i Białorusi. Lotnisko w Suwałkach w przyszłości mogłoby ściągać pasażerów z Wilna, Kowna, a także z Kaliningradu, skąd nie ma połączeń linii niskokosztowych latających na zachód.

– Dobrze, że cały projekt rusza bez wielkich ambicji. W dodatku jest jeszcze prywatny inwestor, gotów wyłożyć pieniądze. Jeśli powstaną solidne podstawy, nie będzie żadnego problemu, żeby takie lotnisko stopniowo rozbudować. Na początek mogłyby tam kursować taksówki powietrzne, których w Polsce jest coraz więcej. Chcę przypomnieć, że podobne wątpliwości co do lotniskowych ambicji były w przypadku Lublina. W tej chwili widać, że ten port świetnie się rozwija – mówi Adrian Furgalski.

Unia może dopłacić

Zdaniem Jacka Krawczyka taki projekt, jeśli zostałby dobrze udokumentowany, byłby w stanie pozyskać nawet wsparcie z funduszy europejskich. – Unia nie powiedziała, że nie dopłaci już do budowy lotnisk. Nikt się nie upiera, że na ten cel nie pójdzie już ani jedno euro. Trzeba jedynie wykazać, że taki projekt ma silne podstawy ekonomiczne. Że nie jest to jedynie „breloczek" dla władz lokalnych, tylko wynika z realnej konieczności skomunikowania regionu.

– Nie ma w tej chwili silnej tendencji do budowy nowych portów – przyznaje Karina Lisowska, rzeczniczka Urzędu Lotnictwa Cywilnego. To inwestycje duże, na początek, jeśli pas startowy ma być utwardzony, potrzeba zazwyczaj kilkunastu milionów złotych. I do takiego portu trzeba będzie jeszcze latami dopłacać.

Jak taka sieć regionalnych, małych lotnisk obsługujących głównie general aviation mogłaby się rozwijać w przyszłości? – Dokumentem rządowym, w którym opisane są cele strategiczne w zakresie rozwoju infrastruktury lotniskowej, jest Program Rozwoju Sieci Lotnisk i Lotniczych Urządzeń Naziemnych. Obecnie w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa trwają prace zespołu ekspertów nad jego aktualizacją. Ma ona dotyczyć m.in. stworzenia strategii rozwoju lotnisk lokalnych, które stanowią rozwinięcie podstawowej sieci portów, a tym samym stworzenie wspólnej strategii rozwoju zarówno dla lotnisk regionalnych, jak i lotnisk o charakterze lokalnym – dodaje Karina Lisowska.

– Cały program budowy lotnisk regionalnych, a co za tym idzie – możliwości ożywienia regionów, w tym najbiedniejszych, takich jak Podlasie, nie będzie miał sensu, jeśli ostatecznie powstanie Centralny Port Komunikacyjny. Większość lotnisk regionalnych straci wtedy rację bytu – uważa Jacek Krawczyk.

Opinia

Jakub Benke, prezes Jet Story

Popyt na prywatne usługi lotnicze rośnie. Klienci Jet Story jednak latają w większości za granicę, choć oczywiście zdarzają się też rezerwacje lotów na terenie Polski.

Przewagą lotu nawet małym odrzutowcem nad podróżą koleją bądź samochodem jest komfort i czas podróży, ponieważ błyskawicznie można się przemieścić z jednego miejsca w Polsce w drugie. A dla większości naszych klientów właśnie czas ma podstawowe znaczenie. Jednak do tego potrzebne jest odpowiednie lotnisko. Ponieważ jest ich mało, w Polsce w większości odbywają się one awionetkami i śmigłowcami, które mogą wylądować na lotnisku trawiastym. Jest to jednak wolniejszy i mniej komfortowy sposób podróżowania.

Latamy coraz więcej

Przewozy pasażerskie w pierwszym kwartale 2017 roku (najnowsze dane Urzędu Lotnictwa Cywilnego) w Polsce zwiększyły się o 17 proc. w porównaniu z analogicznym okresem 2016 roku. Doszło zarówno do zwiększenia liczby pasażerów, operacji, jak i współczynnika wypełnienia miejsc. Polski rynek odnotował też lepsze wyniki od rynków europejskich i światowych. – Tym dobrym rezultatom towarzyszyły znaczące zmiany, dotyczące zarówno przewozów, jak i udziału poszczególnych przewoźników na rynku oraz obsługiwanych przez nich kierunków – mówi Piotr Samson, prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Silny wzrost przewozów widać zarówno w ruchu regularnym, jak i czarterowym, który po słabszym minionym roku zaczął odrabiać straty. Wiodącymi przewoźnikami są w Polsce Ryanair, LOT i Wizz Air.

W ramach przewozów regularnych największe zwyżki ilościowe były w przypadku tras do Wielkiej Brytanii, a następnie Włoch, na Ukrainę i do Hiszpanii. Po nieco słabszych wynikach z 2016 roku, w pierwszym kwartale także przewozy czarterowe uzyskały znacznie lepsze wyniki. Podobnie jak w analogicznym okresie 2016 roku, liderem była Hiszpania, jednak największe zwyżki ilościowe odnotowano w przypadku Zjednoczonych Emiratów Arabskich, Egiptu, Izraela czy Kuby.

Dynamika ruchu międzynarodowego w Polsce była o blisko 8 punktów procentowych wyższa w porównaniu z przewozami zrealizowanymi przez porty europejskie. Była ona także wyższa od średniej europejskiej w przypadku ruchu krajowego (o 31 proc.).

Polska nadal jest jednym z najgorzej skomunikowanych lotniczo krajów w Unii Europejskiej. Na statystycznego Polaka przypada jedynie 0,9 lotu rocznie. Mniej latają tylko Rumuni.

W Polsce – łącznie z 15 głównymi portami komunikacyjnymi – działa łącznie ok. 60 lotnisk. Ponad połowa z nich jest zarządzana przez aerokluby bądź należy do prywatnych właścicieli. – To wcale nie tak dużo. Moim zdaniem w naszym kraju mogłoby spokojnie działać ich nawet 170, dziś w Polsce lotnisk wręcz brakuje. Tyle że nie takich z 3,5-kilometrowymi pasami startowymi i ambitnymi właścicielami marzącymi o dalekosiężnych lotach – uważa Adrian Furgalski, wiceprezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. Zastrzega jednak, że właściwym kierunkiem rozwoju jest wspieranie ruchu general aviation, czyli prywatnego transportu lotniczego. Tyle że po okresie mniej lub bardziej trafionych wielkich inwestycji chęci do budowy mniejszych portów nie widać. Ale coś zaczyna się zmieniać.

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
PKP Cargo traci udziały w polskim rynku
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Transport
W Afryce Rosja zbuduje swoje porty. Znane są potencjalne lokalizacje
Transport
Ruszyły inwestycje w Modlinie. Lotnisko planuje duże zmiany
Transport
Kapitan LOT-u oświadczył się stewardesie podczas rejsu. Wzruszająca scena
Transport
Turkish Airlines wyrzucają Rosjan z samolotów. Kreml przyznaje: Problem jest poważny