CPK poszuka inwestora

Budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego może rocznie zapewnić 10 proc. zwrotu.

Aktualizacja: 22.07.2019 06:32 Publikacja: 21.07.2019 21:00

CPK poszuka inwestora

Foto: Fotolia

Spółka CPK w przyszłym roku opracuje szczegółowy plan potrzeb inwestycyjnych w centralny port lotniczy i z planem będzie szukać strategicznego inwestora. Szacunki wykonane przez EY wskazują, że 30-miliardowa inwestycja powinna zapewnić ponad 10-procentową stopę zwrotu w perspektywie do 2045 roku. Na tym etapie nie wiadomo, jaki będzie podział udziałów w spółce CPK z inwestorem. Jeżeli będzie on spoza Unii Europejskiej, przepisy ograniczą jego udział do 49 proc.

Czytaj także: Jak będzie wyglądał Centralny Port Komunikacyjny. Najlepsi ustawiają się w kolejce

Więcej pracy wymaga część kolejowa projektu, która zakłada wybudowanie 1600 km nowych linii kolejowych i połączenie centrum kraju z wszystkimi regionami. Rozbudowa kolejowej infrastruktury nie przyniesie finansowych zysków i pieniądze na jej budowę musi wyłożyć państwo lub fundusze unijne.

Pozyskane 18 lipca 300 mln zł dofinansowania spółki CPK posłuży przygotowaniu planów i opracowań środowiskowych nie tylko dla lotniska, ale i szlaków kolejowych. Firmy zajmujące się projektami uważają sumę dofinansowania za wystarczającą do takich celów.

– Biorąc za punkt odniesienia prowadzone kilka lat temu przygotowania do innej dużej inwestycji, Kolei Dużych Prędkości, gdzie studium wykonalności kosztowało ponad 50 mln zł, kwota 300 mln na prace studialne oraz środowiskowe wydaje się być wystarczająca – uważa prezes Multiconsult Polska Jarosław Wielopolski. – Wierzę, że nikt nie bierze poważnie pod uwagę formuły „zaprojektuj i buduj", zatem kolejny etap po pracach studialnych to projektowanie. Jednak na sfinansowanie tych prac potrzebne będą dodatkowe środki – szacuje Wielopolski.

Budowa pierwszego kolejowego odcinka, Warszawa–Łódź, ma być gotowa do realizacji w 2023 roku. Rada Ministrów zakłada, że Centralny Port Komunikacyjny będzie gotów w 2027 roku.

– Cztery lata powinny wystarczyć na zbudowanie 100 km linii szybkiej kolei – uważa przedstawiciel Związku Niezależnych Przewoźników Kolejowych Michał Litwin. Dodaje, że ważniejsze od terminów jest, aby budowa nowych szlaków ruszyła. – Nawet jeżeli będą one gotowe w 2032 czy 2034 roku, to ważne jest, aby państwo przyjęło sobie za cel zbudowanie tych linii i zapewniło wieloletnie finansowanie. Chodzi o 3–4 mld zł rocznie – mówi Litwin.

Czytaj także: Wiemy, jak będzie wyglądać CPK. Pokazano pierwszy plan

Dofinansowanie unijne pozwoli przyspieszyć prace. Pełnomocnik rządu ds. budowy CPK Mikołaj Wild podkreśla, że Unia Europejska wspiera budowę kolei i liczy, że w nowej perspektywie unijnej projekt otrzyma wsparcie Brukseli. Nie wyklucza, że uda się wykorzystać fundusze stworzone na początku 2018 roku przez Action Plan for Military Mobility. Mogłyby one posłużyć do finansowania budowy linii kolejowej z Warszawy przez Łomżę do Suwałk. – Część projektów będziemy prowadzili po 2030 roku – przewiduje minister Wild.

CPK wspierane jest przez Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Lotniczych (IATA). 18 lipca rozpoczął działalność powołany przez IATA oraz CPK Komitet Konsultacyjny, w którego skład wchodzą przedstawiciele linii lotniczych planujących korzystanie z nowego lotniska. Spółka CPK zatrudnia 60 osób, ale cały czas rośnie. Jej funkcjonowanie kosztuje rocznie 2 mln zł.

Spółka CPK w przyszłym roku opracuje szczegółowy plan potrzeb inwestycyjnych w centralny port lotniczy i z planem będzie szukać strategicznego inwestora. Szacunki wykonane przez EY wskazują, że 30-miliardowa inwestycja powinna zapewnić ponad 10-procentową stopę zwrotu w perspektywie do 2045 roku. Na tym etapie nie wiadomo, jaki będzie podział udziałów w spółce CPK z inwestorem. Jeżeli będzie on spoza Unii Europejskiej, przepisy ograniczą jego udział do 49 proc.

Czytaj także: Jak będzie wyglądał Centralny Port Komunikacyjny. Najlepsi ustawiają się w kolejce

Pozostało 83% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Transport
Polskie Porty Lotnicze mają już nowego prezesa i wiceprezesa
Transport
Plany podatku od aut spalinowych do kosza
Transport
Dlaczego samoloty rosyjskich linii nadal latają. Skąd się biorą części zamienne
Transport
Plany Lufthansy dla lotniska w Brukseli. Belgowie ich nie chcą
Transport
Izrael doradza ukraińskim lotnikom. Ostrzega: wznowienie lotów nie będzie łatwe