Plan przewiduje likwidację ok. 2000 etatów do 2022 r., obniżenie stawek w siatce płac o 25 proc., zmniejszenie floty i sprzedanie niestrategicznych aktywów. Komisja zbada, czy przewoźnik albo uczestnicy rynku będą w dostatecznym zakresie uczestniczyć w kosztach restrukturyzacji i czy zostaną przyjęte dyspozycje mające przeciwdziałać ujemnym skutkom na konkurencję.

Komisja potwierdziła przy okazji wcześniejszą decyzję akceptującą pożyczkę ratunkową 1,2 mld euro dla TAP po decyzji unijnego trybunału o cofnięciu zgody na taką pomoc, bo organ nadzoru nie przedstawił odpowiednich powodów. Irlandzki Ryanair zakwestionował w sądzie tę pożyczkę, będącą częścią pomocy 3,2 mld euro na restrukturyzację, pieniądze te zostaną zamienione na udziały w linii lotniczej.

Portugalski resort infrastruktury wyjaśnił, że postępowanie wyjaśniające Brukseli skupi się na ocenie zgodności tej pomocy z przepisami o wspieraniu firm będących w trudnej sytuacji. „To ważny krok Komisji Europejskiej w zapewnieniu bardziej solidnych z prawnego punktu widzenia rozwiązań, jakie można by wypracować dla zapewnienia przyszłej rentowności TAP bez używania zasobów publicznych" — cytuje Reuter stanowisko tego resortu.