Jak bezpiecznie latamy dzisiaj

Kolejne rządy, w tym polski poluzowują obostrzenia dotyczące podróży lotniczych. Nadal jednak wielu pasażerów obawia się latania, a szczególnie zamknięcia w kabinie samolotu na kilka a nawet kilkanaście godzin.

Aktualizacja: 20.06.2020 18:35 Publikacja: 20.06.2020 15:31

Jak bezpiecznie latamy dzisiaj

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek

Czy latanie jest dzisiaj bezpieczne? Z pewnością nie jest tak bezpieczne, jak było przed pandemią COVID-19.

• Czy były przypadki ,że COVID-19 rozprzestrzenił się w samolocie?

Taki przypadek zanotowano w rejsie 2 marca z Wietnamu do Wielkiej Brytanii, kiedy to chory pasażer zaraził 14 współtowarzyszy podróży oraz pracownika pokładu. 12 z tych pasażerów siedziało blisko zakażonego wirusem w odległości na którą COVID-19 się przenosi. Żaden z nich nie nosił maseczki. Według danych Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych (IATA) zanotowano jeszcze podobne 4 przypadki w okresie ostatnich 3 miesięcy.

• Co powoduje, że latanie samolotem wiąże się z ryzykiem w czasach pandemii?

Zakażeni COVID-19 mogą bezpośrednio roznosić wirusa kichając, bądź kaszląc. A pozostali pasażerowie dotykając powierzchni wspólnych dla wszystkich, a potem dotykając ust, bądź nosa. Tyle, że to ryzyko nie jest większe, niż w pociągu, czy środkach transportu zbiorowego. A nawet mniejsze.

• Jakie jest ryzyko w samym samolocie?

To ryzyko jest znacznie mniejsze z powodu nieustannego filtrowania powietrza i obowiązku noszenia maseczek przez pasażerów i członków załogi. Powietrze w kabinach jest cały czas wymieniane i mieszane w proporcjach pół-na-pół ze sterylnym zasysanym z atmosfery na wysokości 10 tys. metrów, które następnie jest wypompowywane z kabiny przez szpary mieszczące się tuż nad podłogą. Jak informują dwaj najwięksi producenci samolotów Airbus i Boeing zamontowane filtry HEPA są w stanie wychwycić cząsteczki tak mikroskopijne, jak wirus Covid-19. Przy tym obieg powietrza w kabinie nie przebiega z przodu samolotu do tyły, tylko z góry w dół gdzie jest zasysane, więc możliwości przemieszczania się wirusa z przodu do tyłu maszyny są przynajmniej drastycznie ograniczone. Oczywiście to czy można się w kabinie zarazić jest uzależnione również od tego jak są rozmieszczone fotele i w jakim stopniu zapełniona jest kabina. Niebezpieczna jest natomiast sytuacja, kiedy maszyna przez dłuższy czas pozostaje na ziemi, a wentylacja kabiny jest wyłączona. Jeśli wchodzimy do samolotu i słyszymy jednostajny szum, znaczy że wentylacja działa.

Czytaj także: Znów można latać po Europie. Gdzie polecimy z Polski?

• A jak jest z korzystaniem z toalety?

Personel pokładowy robi wszystko, by możliwie najbardziej zmniejszyć możliwość mieszania się pasażerów. W większości linii lotniczych zabronione jest ustawianie się w kolejce chętnych do skorzystania z toalety. A jeśli ktoś musi z niej skorzystać powinien przycisnąć guzik wzywający pracownika pokładu i zgłoszenie mu takiej konieczności. Wtedy zostanie wywołany w momencie, kiedy będzie mógł przejść do toalety. Niektóre linie lotnicze, właśnie z powodu zagrożeń przenoszenia się wirusa przez korzystanie z toalety zdecydowało się na skasowanie serwisu pokładowego.

• Co jeszcze mogą zrobić linie lotnicze?

Samoloty są sprzątane częściej i dokładniej, niż przed pandemią COVID-19. Już mało który przewoźnik przyjmuje gotówkę. Pasażerowie są zachęcani do odpraw on-line, pasażerowie coraz częściej sami nadają bagaż i mają obowiązek noszenia maseczek przez cały czas podróży.

• Jak lotniska przestrzegają bezpieczeństwa podróży?

Porty lotnicze znacząco ograniczyły liczbę osób przebywających w terminalach, gdzie wstęp maj jedynie pasażerowie z ważnymi dokumentami podróży. Umożliwiają zakup maseczek i środków odkażających w automatach jeszcze przed wejściem na teren lotniska i rozmieściły dozowniki ze środkami odkażającymi w wielu miejscach tak sali odlotu, jak i przylotu i odbioru bagażu, gdzie obowiązuje zasada, że jako pierwszy jest rozładowywany bagaż osób przylatujących z obszarów podwyższonego ryzyka. W przypadku Polski uznano,że są to Wielka Brytania, Szwecja oraz Portugalia. Coraz więcej czynności pasażer może w tej chwili wykonać automatycznie. W lotniskowych sklepach obowiązują takie same zasady, jak i w placówkach handlowych „na mieście", a obowiązku odkażania rąk i noszenia maseczek pilnują pracownicy placówek handlowych. Wszędzie obowiązuje zasada utrzymania dystansu społecznego. Międzynarodowa Organizacja Lotnictwa Cywilnego (ICAO) zaleca, aby ta odległość wynosiła nie mniej, niż metr. Większość ,lotnisk zwiększyła ten dystans do 2 metrów. a dodatkowo jeszcze tak kieruje się strumieniami pasażerów, że odlatujący nie mają styczności z przylatującymi. Wejście na pokład odbywa się strefami, a jako pierwsi wchodzą siedzący w tyle maszyny, jako ostatni ci którzy siedzą z przodu.

Czy latanie jest dzisiaj bezpieczne? Z pewnością nie jest tak bezpieczne, jak było przed pandemią COVID-19.

• Czy były przypadki ,że COVID-19 rozprzestrzenił się w samolocie?

Pozostało 96% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Transport
Branża lotnicza rozpala emocje. Temat kampanii wyborczych w całej Europie
Transport
Katastrofa w Baltimore. Zerwane łańcuchy dostaw, koncerny liczą straty
Transport
Nowy zarząd Portu Gdańsk. Wiceprezes z dyplomem Collegium Humanum
Transport
Spore różnice wartości inwestycji w branżach
Transport
Taksówkarze chcą lepiej zarabiać. Będzie strajk w Warszawie