Japończycy chcą kupić program odrzutowców Bombardiera

Konglomerat Mitsubishi Heavy Industries podał, że prowadzi rozmowy z Bombardierem o kupieniu jego programu odrzutowców regionalnych CRJ. Wiadomość wywołała hossę akcji kanadyjskiej firmy w Toronto, które zyskały ponad 14 proc.

Aktualizacja: 06.06.2019 19:06 Publikacja: 06.06.2019 18:12

Japończycy chcą kupić program odrzutowców Bombardiera

Foto: Bloomberg

Mitsubishi HI stara się wejść w przemysł lotniczy, pracuje nad własnym samolotem regionalnym MRJ i potwierdził Reuterowi, że prowadzi takie rozmowy, ale nie zapadła żadna decyzja. Również Bombardier potwierdził, bez ujawniania szczegółów.

Czytaj także: CRJ 900 Bombardiera ma pokonać E175 Embraera

Kanadyjczycy szukają rozwiązania dla swego nierentownego programu CRJ (zaczęli od małych CRJ100 i 200, w 2006 r. zrezygnowali z nich, wcześniej uruchomili produkcję coraz większych 700, 900 i 1000), bo po roku 2020 nie mają żadnych zamówień. Japończykom zależy z kolei na technologiach w dokończeniu i certyfikacji programu MRJ. Jest opóźniony o kilka lat, ANA Holdings miała dostać pierwszą sztukę w 2013 r., teraz liczy, że będzie to w 2020 r.

- Naprawdę doszło do rozmów obu stron, taka kombinacja ma ogromny sens - stwierdził rozmówca Reutera.

Kanadyjski producent samolotów i taboru szynowego dokonuje reorganizacji działalności, ostatnio połączył działy lotnicze, aby skupić się na bardziej rentownych samolotach dyspozycyjnych i wagonach kolejowych dla pasażerów, sprzedał Airbusowi większościowy udział w programie CSeries, samolotów na 110-130 miejsc.

Na rynku miał za konkurenta Embraera, który sprzedał swój dział samolotów cywilnych Boeingowi. Bombardier wycofuje się z rynku samolotów liniowych i planuje sprzedaż 2 zakładów podzespołów w Irlandii Płn. i Maroko, Airbus zastanawia się nad fabryką skrzydeł w Belfaście, ale wolałby, aby trafił do jednego z poddostawców, firmy GKN albo Spirit.

Prezes Alain Bellemare mówił już w styczniu, że firma z Montrealu rozważa wszystkie strategiczne opcje dla programu regionalnych odrzutowców, włącznie ze sprzedażą. Nie wiadomo na razie, jak umowa z Mitsubishi w razie zawarcia transakcji wpłynie na produkcję CRJ w Montrealu i jaka będzie wartość transakcji.

Według analityka w AltaCorp, Chrisa Murraya, program CRJ da podobny przychód jak niedawna sprzedaż programu turbopropów Q400 funduszowi Longview Capital, czyli 300 mln dolarów brutto. Stephen Trent z Citi spodziewa się więcej: 680 mln, bo Bombardier dostarczył 1900 takich odrzutowców wobec 1240 Q400.

Mitsubishi HI stara się wejść w przemysł lotniczy, pracuje nad własnym samolotem regionalnym MRJ i potwierdził Reuterowi, że prowadzi takie rozmowy, ale nie zapadła żadna decyzja. Również Bombardier potwierdził, bez ujawniania szczegółów.

Czytaj także: CRJ 900 Bombardiera ma pokonać E175 Embraera

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Transport
Branża lotnicza rozpala emocje. Temat kampanii wyborczych w całej Europie
Transport
Katastrofa w Baltimore. Zerwane łańcuchy dostaw, koncerny liczą straty
Transport
Nowy zarząd Portu Gdańsk. Wiceprezes z dyplomem Collegium Humanum
Transport
Spore różnice wartości inwestycji w branżach
Transport
Taksówkarze chcą lepiej zarabiać. Będzie strajk w Warszawie