Nowy samolot Dassault Aviation: „latający penthouse”

Francuski producent myśliwców i samolotów dyspozycyjnych pokazał kolejny model odrzutowca do biznesmenów, uznany przez Reutera za „latający penthouse”

Publikacja: 09.05.2021 16:37

Nowy samolot Dassault Aviation: „latający penthouse”

Foto: materiały prasowe

Falcon 10X dalekiego zasięgu, który będzie dostępny na rynku pod koniec 2025 r. jest siódmym modelem z rodziny falconów (po 6X, 7X, 8X, 900LX, 2000S, 2000LXS), którym Dassault Aviation chce zaszachować rywali oferując najbogatszym ludziom i szefom państw maszynę z najwyższej półki luksusowych odrzutowców.

materiały prasowe

Samolot napędzany dwoma silnikami Pearl Rolls-Royce zaprojektowanymi na wyłącznie zrównoważone paliwo lotnicze jest najpotężniejszą maszyną o zasięgu 7500 mil morskich (13 890 km), z maksymalną prędkością 0,925 M (1133 km. h), cyfrowym systemem sterowania lotem nowej generacji. Będzie konkurować z najbardziej luksusową wersją kanadyjskiego Bombardiera: Global 7500 o zasięgu 14 260 km oraz z G700 o zasięgu 13 890 km (od 2022 r.) Gulfstreama z konglomeratu General Dynamics. Pierwszy raz Francuzi wybrali silniki RR po fiasku projektu z firmą Safran. Zasięg 10X jest o niemal 1000 mil większy niż Falcona 8X, co pozwoli na lot bez lądowania z Nowego Jorku do Szanghaju, z Paryża do Santiago de Chile albo z Los Angeles do Moskwy.

Falcon 10X jest drugim z dwóch nowych rozwiązań Dassault obok Falcona 6X o krótszym zasięgu, który wykonał pierwszy lot w marcu. Ich producent zakłada, że obie maszyny zwiększą jego udział w rynku prywatnych odrzutowców, na którym królują Gulfsteam i Bombardier. Francuzi dostarczyli w 2020 r. tylko 34 falcony, rok wcześniej 40, podczas gdy Gulfstream 127, a Kanadyjczycy 114.

materiały prasowe

- Wszyscy prezesi firm, VIPy chcą podróżować bardzo bezpiecznie. Chcą oszczędzać czas, a odpowiedzią na to jest lotnictwo dyspozycyjne. Szczepionki mogą być rozwiązaniem w łagodzeniu skutków wirusa, ale trzeba wiedzieć, że będziemy musieli żyć długi czas z wirusami, z COVID-19 czy z innym. Więc dobrze jest mieć taki samolot do bezpiecznego latania — stwierdził prezes Dassault Aviation, Eric Trappier.

Mimo pandemii i ciągle zmiennego popytu na mniejsze odrzutowce dyspozycyjne rynek największych modeli wcale nie ucierpiał, a wręcz przeciwnie, rozrastał się wraz z coraz większym bogactwem mieszkańców Azji. — To jedna z części tego rynku, która wypadła bardzo dobrze w czasie pandemii — stwierdził analityk w Agency Partners, Sash Tusa. Troska o zdrowie stała się jednym z najważniejszych luksusów, obok bezpieczeństwa i zachowania prywatności, wśród najbogatszych ludzi na świecie.

Ostatnim nowym luksusowym odrzutowcem Dassaulta był Falcon 7X w 2007 r., a władcom i miliarderom często zależy, by chwalić się nowością. Kabina 10X wielkości sali bankietowej, z możliwością różnych konfiguracji (np. 4 jednakowe kabiny: jadalnia, sala konferencyjna, strefa rozrywki, prywatna kabina do spania, ze stojącym prysznicem) i imponujący zasięg czynią z tej maszyny groźnego rywala dla kolejnych Globali i G700.

Dassault ma ostatnio dobrą passę na zamówienia samolotów wojskowych: Grecja i Egipt kupiły myśliwce Rafale, z rynkiem maszyn dyspozycyjnych było gorzej. Falcon 10X ma to zmienić. Pierwszy egzemplarz wyjedzie z hali w Mérignac w 2023 r. Cena katalogowa wynosi 75 mln dolarów (ok. 62 mln euro).

W 2020 r. rynek samolotów dyspozycyjnych zmalał o 20,4 proc. do 644 dostarczonych maszyn wobec 808 rok wcześniej — podała branżowa organizacja Gama. Dassault miał swój szczyt dostaw 95 sztuk w 2010 r., od tamtej pory ich liczba malała. JetNet szacuje, że Francuzi mogą osiągnąć w latach 2020-29 16 proc. całego rynku pod względem wartości, wobec 33 proc. Gulfstreama i 24 proc. Bombardiera. Dassault ma więc o co walczyć i CZYM.

Transport
Boom na rynku rowerów. Coraz większą popularnością cieszą się elektryczne
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Transport
Prezes Lufthansy pod specjalnym nadzorem
Transport
Ukraińcy polecą dla Wizz Aira
Transport
Airbus produkuje coraz więcej, w Boeingu nadal problemy
Transport
Kraków: podróżny hub dla Ukraińców. Cenią wygodę, czystość i urodę miasta