Ta inicjatywa zwiększa napięcie w stosunkach handlowych USA i Kanady, bo kilka dni wcześniej amerykański resort obłożył cłem średnio o 20 proc. kanadyjskie drewno budowlane pochodzące z lasów należących do państwa, co jest nieuczciwym subwencjonowaniem eksportu.
Prezydent Donald Trump najpierw dał do zrozumienia, że rozważa wycofanie się Stanów z traktatu o wolnym handlu z Kanadą i Meksykiem NAFTA, ale po rozmowach telefonicznych z premierem Justinem Trudeau i prezydentem Enrique Peňa Nieto zgodził się renegocjować warunki traktatu zawartego 23 lata temu przez te 3 kraje.
Boeing stwierdził w swoim wniosku, że Bombardier chcąc zdobyć kluczowe zamówienie od Delta Air Lines po przegraniu konkurencji w United Airlines zaproponował tej linii swe samoloty po „absurdalnie niskiej" cenie 19,6 mln dolarów, znacznie poniżej kosztów ich produkcji 33,2 mln. „Napędzany zmasowanymi nielegalnymi subsydiami rządowymi tworzącymi podaż Bombardier przystąpił do agresywnej kampanii zarzucenia Stanów swymi samolotami serii C" — stwierdził wnioskodawca.
W kwietniu 2016 Bombardier uzyskał od Delty największe dotąd w swej historii zamówienie na 75 odrzutowców CS100 o wartości 5,6 mld dolarów liczonej według ceny katalogowej 71,8 mln.
Podobnej wielkości Boeing B737-700 ma cenę katalogową 83,4 mln dolarów, a nowy B737 MAX 7 — 92,2 mln. Rabaty w tej branży wynoszą zwykle 40-50 proc.