Na początku pandemii rok temu przewoźnicy postulowali zawieszenie unijnych przepisów o zwrocie kosztów za odwołane loty, wydawali wówczas vouchery klientom, bo uziemiono setki tysięcy połączeń.

Europejski Trybunał Obrachunkowy rozpoczął postępowanie wyjaśniające, czy Komisja Europejska chroniła prawa podróżnych albo tych, którzy zarezerwowali loty podczas kryzysu. Oceni też, czy kraje Unii wzięły pod uwagę prawa pasażerów przyznając nadzwyczajną pomoc publiczną sektorom podróży i transportu — pisze Reuter. — Nasz audyt sprawdzi, czy prawa milionów podróżnych w Unii nie były stratą uboczną w walce o ratowanie linii lotniczych — powiedziała Annemie Turtelboom z Europejskiego Trybunału Obrachunkowego, który prowadzi ten audyt.

Branżowa organizacja Airlines for Europe reprezentująca największe linie uważa, że obecne przepisy należy zmienić. W kwietniu 2020 rządy 12 krajów zaapelowały do Komisji Europejskiej o zawieszenie przepisów zmuszających przewoźników bez gotówki do wypłacania pełnych zwrotów za odwołane loty zamiast wystawiania voucherów na podróże w przyszłości. „W interesie wszystkich jest też przyjęcie przepisów dostosowanych do warunków kryzysu. Powinny dotyczyć odroczenia zwrotu kosztów podróżnym, kiedy kryzys zakłóca systematycznie podróże samolotami" — stwierdza komunikat tej organizacji.

Komisja Europejska poinformowała, że sprawdza praktyki przewoźników dotyczące odwoływania lotów i zwrotu kosztów. Z pytaniami o to zwróciło się do niej Europejska Organizacja Konsumentów (BEUC). „Oczekujemy, że linie lotnicze właściwie informują konsumentów o ich prawach, kiedy trzeba odwołać lot i zapewniają, że wszyscy pasażerowie, którzy chcą zwrotu pieniędzy, dostają je" — oświadczył w komunikacie komisarz ds. sprawiedliwości Didier Reynders.