Boeing straci ulgi podatkowe w stanie Waszyngton

Deputowani do parlamentu stanu Waszyngton wystąpili z inicjatywą odebrania Boeingowi i innym firmom lotniczym kluczowych ulg podatkowych, aby zapobiec możliwym karnym cłom z Europy na towary ze Stanów i złagodzić spór przez Atlantyk o subwencjonownie producentów samolotów.

Publikacja: 20.02.2020 15:56

Boeing straci ulgi podatkowe w stanie Waszyngton

Foto: AFP

Władze USA podwyższyły w ubiegłym tygodniu stawki celne na samoloty produkowane w Europie przez Airbusa, bo w 2019 r. otrzymały od WTO zgodę na ukaranie towarów europejskich za publiczną pomoc dla grupy z Tuluzy. Powszechnie oczekuje się, że Unia Europejska dostanie taką samą zgodę Genewy na nałożenie karnych ceł na eksport ze Stanów, gdy WTO rozpatrzy na wiosnę podobną skargę na subwencje dla Boeinga.

Czytaj także: Kryzys w Boeingu. Pracownik: MAX-y zaprojektowały błazny

WTO ustaliła, że obaj wielcy producenci samolotów otrzymali miliardy dolarów nienależnych subwencji, spór o to trwa od 2004 r. Organizacja wytknęła obu stronom, że nie wykonują  jej wcześniejszych werdyktów, co otworzyło drogę wojnie celnej. Po latach debaty skarga europejska skupiła się na systemie preferencyjnych stawek podatkowych dla sektora lotniczego, wprowadzonych 16 lat temu i potwierdzonych  w 2013 r., aby ułatwić prace przy produkcji nowego samolotu B777X

Deputowani ze stolicy stanu, Olympia poinformowali o złożeniu w Senacie i Izbie Reprezentantów bliźniaczych projektów ustaw, które znoszą ulgi podatkowe dla sektora lotniczego; Boeing skorzystał na nich ponad 200 mln dolarów w 2018 r. "Doszło do szerokiego porozumienia w Olympii, że musimy działać na tej sesji nad rozwiązaniem kwestii z WTO dla uniknięcia odwetowych ceł, które zaszkodzą nie tylko naszemu przemysłowi samolotów cywilnych, ale także innemu istotnemu eksportowi ze stanu" - oświadczył w komunikacie jego gubernator Jay Inslee.

Dodał, że teraz zwrócił się o to Boeing, który jak powszechnie było wiadomo zabiegał w 2013 r. o przedłużenie tych ulg ,aby objęły pogram  produkcji nowych B777X. "Boeing ogłosil, że chciałby przynajmniej zawieszenia tych zachęt podatkowych do czasu pełnego rozwiązania tej kwestii z Unią Europejską" - cytuje Reuter komunikat gubernatora.

Boeing oświadczył z kolei, że w pełni popiera inicjatywę ustawodawcza w sprawie zniesienia ulg podatkowych. "Ta inicjatywa dowodzi przywiązania stanu Waszyngton i USA do uczciwego handlu opartego na regułach i do dotrzymywania orzeczeń WTO". Dodał jednak, że Airbus i UE muszą "w końcu dojść do przestrzegania tych orzeczeń, skończyć z nielegalnymi subwencjami raz i wobec wszystkich oraz pokryć szkody, jakie wyrządziły przemysłowi lotniczemu USA i jego pracownikom".

Stany twierdzą, że Unia nie zniosła subwencji do produkcji A380 i A350. Unia z kolei twierdzi, że dostosowała się do orzeczeń WTO i zarzuciła administracji Trumpa osiąganie się z zaprzestaniem pomocy Boeingowi. Obie strony wzywają do negocjacji, jednocześnie zarzucają stronie przeciwnej brak współpracy, tymczasem producenci artykułów luksusowych i alkoholi skarżą się, że są ofiarami wojny wykraczającej poza sektor lotnictwa.

Władze USA podwyższyły w ubiegłym tygodniu stawki celne na samoloty produkowane w Europie przez Airbusa, bo w 2019 r. otrzymały od WTO zgodę na ukaranie towarów europejskich za publiczną pomoc dla grupy z Tuluzy. Powszechnie oczekuje się, że Unia Europejska dostanie taką samą zgodę Genewy na nałożenie karnych ceł na eksport ze Stanów, gdy WTO rozpatrzy na wiosnę podobną skargę na subwencje dla Boeinga.

Czytaj także: Kryzys w Boeingu. Pracownik: MAX-y zaprojektowały błazny

Pozostało 82% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Transport
Branża lotnicza rozpala emocje. Temat kampanii wyborczych w całej Europie
Transport
Katastrofa w Baltimore. Zerwane łańcuchy dostaw, koncerny liczą straty
Transport
Nowy zarząd Portu Gdańsk. Wiceprezes z dyplomem Collegium Humanum
Transport
Spore różnice wartości inwestycji w branżach
Transport
Taksówkarze chcą lepiej zarabiać. Będzie strajk w Warszawie