Bezproblemowy powrót Boeinga 737 MAX

Boeing 737 MAX to maszyna, o której napisano chyba najwięcej. Może jeszcze można to porównać z początkami B787 Dreamlinera i jego kolejnymi problemami, które wychodziły po dostarczeniu samolotów przewoźnikom.

Aktualizacja: 08.03.2021 13:47 Publikacja: 08.03.2021 13:38

Bezproblemowy powrót Boeinga 737 MAX

Foto: Bloomberg

Zawsze tematem były kłopoty z eksploatacją tych maszyn. Teraz wszystko wskazuje na to, że powrót MAX-ów do latania z pasażerami nie stwarza problemów. Chwalą je i załogi, i pasażerowie.

Pierwszy rejs z pasażerami na pokładzie po 21-miesięcznym uziemieniu po dwóch katastrofach bezproblemowo wykonały 29 grudnia 2020 amerykańskie American Airlines. Teraz MAX-y latają już w 12 liniach lotniczych i tylko jeden miał kłopot z silnikiem, ale bezpiecznie wylądował i bez jakiegokolwiek wsparcia podkołował do rękawa na lotnisku w Chicago. Widać także, że pasażerowie mają zaufanie do tych maszyn, o których się mówi, że zostały najskrupulatniej sprawdzone na świecie.

Dla Boeinga to sygnał, że musi przyspieszyć produkcję MAX-ów. I to już się dzieje, a plany są takie, że w 2022 będzie ich wyjeżdżało z hangarów po 31 sztuk miesięcznie. Zdaniem Cannacord Genuity, amerykańskiej firmy analitycznej potem popyt na MAX-y nieco osłabnie i w 2023 będzie wynosił 30 sztuk miesięcznie. W tej chwili Boeing produkuje kilkanaście MAX-ów miesięcznie. Dostawy będą jednak większe, bo amerykański koncern ma na płytach kilku lotnisk 450 maszyn, które zostały wyprodukowane w czasie uziemienia i nie można ich było dostarczyć klientom. 70 z takich MAX-ów poleciało już do linii lotniczych i firm leasingowych do końca lutego 2021.

W tej chwili lata już z pasażerami 87 maszyn tego typu. Jak wynika z danych Boeinga, wykonały one łącznie 7,5 tysiąca rejsów z pasażerami pozostając w powietrzu 17,5 tys. godzin. Kolejne, w tym 5 należących do LOT-u i 2 z floty Enter Aira, są przygotowane do normalnych lotów czarterowych i rejsowych. Na razie trwają szkolenia pilotów i wykonywane są kolejne przeglądy i uaktualnienia oprogramowania.

MAX-y latają już w Europie, Afryce, Stanach Zjednoczonych oraz Australii. Do ponownej certyfikacji przygotowują się regulatorzy w Indiach i Singapurze. Największe opory jednak mają Chińczycy. Linie lotnicze w tym kraju mają w swoich flotach ponad 100 MAX-ów. Chiński regulator lotnictwa cywilnego CAAC zapewnia, że jest w stałym kontakcie z Amerykanami z FAA oraz z Boeingiem, ale na razie Pekin nie podał daty, kiedy te maszyny będą mogły być ponownie eksploatowane w tym kraju. Chiński zakaz, wprowadzony najwcześniej, bo już 10 marca 2019 tuż po katastrofie Boeinga Ethiopian Airlines, oznacza również, że żadna inna linie nie może wlecieć MAX-em na chińskie terytorium. Według oczekiwań rynku Chińczycy dadzą MAX-om zielone światło dopiero w drugim kwartale 2021.

Dla tych linii, które już latają tymi maszynami znaczenie ma fakt, że MAX-y pozwalają na duże oszczędności w zużywanym paliwie, które akurat wyraźnie drożeje. Będzie się to szczególnie liczyło, jeśli rzeczywiście ruszy sezon letni w turystyce, tak jak się tego powszechnie oczekuje. B737 MAX w porównaniu z popularnym we flotach na całym świecie B737 NG zużywa o 14 proc. mniej paliwa i o tyle samo mniejsza jest emisja dwutlenku węgla.

Zawsze tematem były kłopoty z eksploatacją tych maszyn. Teraz wszystko wskazuje na to, że powrót MAX-ów do latania z pasażerami nie stwarza problemów. Chwalą je i załogi, i pasażerowie.

Pierwszy rejs z pasażerami na pokładzie po 21-miesięcznym uziemieniu po dwóch katastrofach bezproblemowo wykonały 29 grudnia 2020 amerykańskie American Airlines. Teraz MAX-y latają już w 12 liniach lotniczych i tylko jeden miał kłopot z silnikiem, ale bezpiecznie wylądował i bez jakiegokolwiek wsparcia podkołował do rękawa na lotnisku w Chicago. Widać także, że pasażerowie mają zaufanie do tych maszyn, o których się mówi, że zostały najskrupulatniej sprawdzone na świecie.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
PKP Cargo traci udziały w polskim rynku
Transport
W Afryce Rosja zbuduje swoje porty. Znane są potencjalne lokalizacje
Transport
Ruszyły inwestycje w Modlinie. Lotnisko planuje duże zmiany
Transport
Kapitan LOT-u oświadczył się stewardesie podczas rejsu. Wzruszająca scena
Transport
Turkish Airlines wyrzucają Rosjan z samolotów. Kreml przyznaje: Problem jest poważny