Do porozumienia doszło po pojawieniu się informacji, że Flybe musi szukać nowych funduszy, aby przetrwać spokojniejsze miesiące zimowe. Po rozmowach z udziałowcami resort finansów zapowiedział sprawdzenie podatku pobieranego na brytyjskich lotniskach za pasażerów (APD) i połączenia z brytyjskimi regionami.

- Cieszę się z potwierdzenia przez Flybe, że nadal normalnie działa zachowując miejsca pracy i zapewniając loty dla społeczności w całym kraju. Zapowiedziany przegląd zapewni nie tylko zachowanie ale też rozkwit regionalnych połączeń w najbliższych latach - oświadczył minister finansów Sajid Javid. A premier Boris Johnson powiedział wcześniej, że Flybe jest ważny dla sieci transportu i rząd zrobi co może, aby mu pomóc.

Udziałowcy zgodzili się zasilić linię kilkudziesięcioma milionami funtów na dalszą działalność. Linia ma 68 samolotów i ok. 2 tys. pracowników, samoloty latają między mniejszymi miastami jak Southampton i Newcastle, w 2019 r. kupiło ją konsorcjum Connect Airways (Virgin Atlantic, Stobart Group i doradcy inwestycyjnego Cyrus Capital) - podał Reuter.

Prezes grupy IAG, Willie Walsh skrytykował rządową pomoc prywatnej firmie, bo jego zdaniem to podatnicy pokryją koszty złego zarządzania w tej linii. „To jaskrawe marnowanie publicznych funduszy" - napisał w emailu. A British Airways należąca do IAG złożyła skargę do Unii Europejskiej.

Prezes easyJeta, Johan Lundgren stwierdził, ze trudno wypowiadać się, bo brak szczegółów o pakiecie dla Flybe, ale dodał, że podatników nie należy używać do ratowania poszczególnych firm, zwłaszcza gdy mają wsparcie zasobnych firm.

Komisja Europejska jest gotowa rozmawiać z Londynem o tej pomocy. - Tak jak ze wszystkimi krajami członkowskimi, jesteśmy też gotowi rozmawiać z W. Brytanią o zgodności i proponowanych działaniach publicznych w ramach unijnych przepisów o pomocy publicznej. Generalnie każda interwencja państwa z pomocą musi być tak zaprojektowana, aby nie wypaczała konkurencji i zachowała równe warunki działania - powiedziała na konferencji prasowej rzeczniczka Komisji, Arianna Podesta.

Rząd brytyjski broni z kolei umowy o pomocy. Rzecznik premiera odrzucił twierdzenia Walsha: Rząd jest w pełni zgodny z przepisami o pomocy państwowej i nie doszło do pomocy państwowej dla Flybe - powiedział dziennikarzom.

Wyjaśnił, że rząd wkroczył dla zachowania połączeń między brytyjskimi regionami, a każde wsparcie nastąpi na ściśle komercyjnych warunkach.