fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Linie lotnicze i lotniska

Nowy krakowski terminal już otwarty

materiały prasowe
Symbolicznie zakończyła się rozbudowa i modernizacja terminalu pasażerskiego krakowskiego lotniska. Dzięki inwestycji port lotniczy będzie mógł obsłużyć 8 milionów pasażerów rocznie

Przebudowa i rozbudowa terminalu rozpoczęła się w kwietniu 2013 roku od przekazania terenu generalnemu wykonawcy - Astaldi SpA. Konieczna była też rozbiórka obiektów, które znajdowały się na terenie nowej części terminalu. Były to m.in. pomieszczenia socjalne, magazyny, garaże i warsztaty.

Pierwszy etap budowy obejmował przede wszystkim prace ziemne, które trwały do jesieni 2013 roku. W dalszej kolejności wykonano konstrukcje żelbetowe. Jesienią 2014 roku terminal już stał. Kolejne kilka miesięcy – do wiosny 2015 roku - zajęły prace związane z wykonaniem fasady budynku. W połowie września zeszłego roku przeprowadzono odbiory i testy nowo wybudowanej części terminalu. Znalazły się w niej: sala odbioru bagażu rejestrowanego z trzema karuzelami, strefa ogólnodostępna, gdzie można oczekiwać na przylatujących, Visitor's Centre - wspólny punkt informacji lotniskowej oraz informacji miejskiej InfoKraków. Uruchomiono też scentralizowaną strefę kontroli bezpieczeństwa, 11 poczekalni odlotowych, dwie wieże przy rękawach, strefę komercyjną i saloniki biznesowe.

Rok później, w lipcu 2016 roku – tuż przed Światowymi Dniami Młodzieży – oddano drugi etap inwestycji, który obejmował wybudowanie fragmentu budynku łączącego stary i nowy obiekt oraz przebudowę dawnej hali odbioru bagażu. Powstały tam nowe stanowiska odprawy biletowo-bagażowej, zlokalizowane bliżej punktów kontroli bezpieczeństwa. Oddany wówczas fragment terminalu to także dodatkowy punkt kontroli bezpieczeństwa, trzy dodatkowe poczekalnie odlotowe i kolejna karuzela w hali odbioru bagażu. Poszerzono również ofertę lotniska o kolejne sklepy, punkty gastronomiczne i usługowe, w tym restaurację i salonik biznesowy z widokiem na płytę. Prace prowadzone były również na zewnątrz obiektu. Przebudowany został m.in. wewnętrzny układ komunikacyjny.

Trzeci i ostatni etap inwestycji obejmował modernizację hali odpraw w starym budynku terminalu. Powstały tu kolejne stanowiska odprawy biletowo-bagażowej (18 stanowisk), pięć poczekalni odlotowych oraz terminal dla VIP-ów. Powiększyła się też strefa handlowa lotniska – powstały nowe punkty komercyjne i usługowe.

– Przed lotniskiem kolejna ważna inwestycja, budowa nowej drogi startowej, bez której dalsze funkcjonowanie lotniska nie będzie możliwe. – podkreślił Radosław Włoszek, prezes  Kraków Airport, cytowany w komunikacie prasowym. Inwestycje prowadzone przez ostatnie trzy lata wymagały od naszych kontrahentów, pasażerów i pracowników wszystkich firm, zaangażowanych w obsługę pasażerów dużo wyrozumiałości. Bywało zimno lub gorąco, głośno i ciasno. Mimo tych wielu niedogodności w trakcie realizacji inwestycji sukcesywnie rozbudowywaliśmy siatkę połączeń i liczbę obsługiwanych pasażerów. Dziękujemy za wyrozumiałość, cierpliwość i mamy nadzieję, że warto było czekać na zakończenie tej inwestycji – powiedział Paweł Galiak, dyrektor pionu handlowego Kraków Airport, cytowany w komunikacie prasowym.

Koszty budowy terminalu (wraz z systemem transportu i kontroli bagażu oraz urządzeniami do kontroli bezpieczeństwa) to 415 milionów złotych brutto. Inwestycje zostały sfinansowane ze środków własnych spółki, obligacji i funduszy unijnych.

Oddawany do użytku obiekt jest cztery razy większy niż przed rozbudową, łączna powierzchnia terminalu sięga 55 tysięcy metrów kwadratowych. Na krakowskim lotnisku jest też zainstalowany system prześwietlający bagaże rejestrowane wykorzystujący urządzenia CT (tomografii komputerowej). Urządzenia te pozwalają uzyskać trójwymiarowy obraz kontrolowanej walizki i wykryć niebezpieczne materiały.

Nowy terminal w liczbach:

- 55 tysiące metrów kwadratowych - powierzchnia terminalu;

- 4,2 tysiąca metrów kwadratowych - łączna powierzchnia przestrzeni handlowo-usługowych;

- 3 wieże przy rękawach i 3 rękawy (pomosty) pasażerskie z możliwością zainstalowania dodatkowych 2 rękawów;

- 9 stanowisk kontroli paszportowej w strefie odlotów w tym jedno przeznaczone do obsługi pasażerów niepełnosprawnych, załóg i pasażerów priorytetowych i jedno tzw. „odwrócone stanowisko" dla pasażerów transferowych, czyli tych, którzy podróżują ze strefy non-Schengen do strefy Schengen (w starym terminalu było 5 takich stanowisk);

- 12 stanowisk kontroli paszportowej w strefie przylotów (w starym terminalu było 6);

- 45 stanowisk odprawy biletowo-bagażowej, jedno dodatkowe przeznaczone dla pasażerów VIP i jedno stanowisko do odprawy bagażu ponadwymiarowego;

- 18 poczekalni odlotowych (gate): 14 poczekalni w strefie Schengen, 4 w strefie non-Schengen;

- 3 linie kontroli bagażu;

- 4 karuzele bagażowe (w starym terminalu były 2 karuzele);

- 2 punkty Informacji Lotniskowej (w dawnym terminalu 1), w tym jeden połączony z informacją miejską (Visitor's Centre);

- 4 place zabaw i 5 pokoi dla rodziców z dziećmi (w dawnym terminalu 2);

- 2 saloniki biznesowe: jeden o powierzchni 276 metrów kwadratowych (było 160 metrów kwadratowych) w strefie odlotów Schengen i drugi o powierzchni 180 metrów kwadratowych (było 90 metrów kwadratowych) w strefie odlotów non-Schengen;

- terminal dla VIP-ów o łącznej powierzchni 1,1 tysiąca metrów kwadratowych (powierzchnia dawnego terminalu VIP wynosiła 100 metrów kwadratowych). W nowym terminalu VIP znajduje się pokój dla załóg General Aviation, trzy sale konferencyjne, dwa apartamenty do indywidualnego wykorzystania. Jest osobne stanowisko odprawy biletowo-bagażowej, a także strefa kontroli bezpieczeństwa, paszportowa i celna;

- odnowiona kaplica;

- 2 pomieszczenia przeznaczone dla wyznawców innych religii.

Źródło: rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA