fbTrack

Linie lotnicze i lotniska

Za 20 lat 68 milionów pasażerów na polskim niebie

Fotorzepa, Ryszard Waniek
W 2030 roku polskie lotniska obsłużą 68 milionów pasażerów. Do obsługi tego ruchu powstanie dodatkowo 65 tysięcy miejsc pracy - prognozują IATA i Polska Agencja Żeglugi Powietrznej

Obie instytucje,  Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA) i Polska Agencja Żeglugi Powietrznej (PAŻP) opracowały pierwszą wspólną prognozę rozwoju ruchu na polskim niebie.

Jak podaje PAŻP, w ciągu dwóch dekad liczba operacji lotniczych w Polsce podwoi się i osiągnie 1,5 miliona lotów rocznie. Średnio rocznie w samolotach przybywać będzie 5,6 procent pasażerów, co oznacza, że w 2030 roku będzie ich 68 milionów.

Dla porównania w 2017 wszystkie krajowe lotniska obsłużyły prawie 40 mln pasażerów.

Żeby nadążyć z obsługą tego ruchu należy - stwierdza IATA - między innymi odnowić system zarządzania ruchem lotniczym.Jeśli to się uda, państwo może liczyć na 6 mld euro więcej w budżecie 65 tysięcy nowych miejsc pracy do 2035 roku - zaznaczono.

Jak piszą autorzy raportu, ruch lotniczy w Polsce rozwija się szybciej niż średnio w Unii Europejskiej. Może być on jeszcze większy, jeśli powstanie Centralny Port Komunikacyjny pod Warszawą. Ale inwestycje będą potrzebne też w działających już portach lotniczych.

- Działania PAŻP będą stanowiły istotny wkład w modernizację przestrzeni powietrznej w Europie - zapewnia cytowany w komunikacie prezes Agencji Janusz Janiszewski. - Potrzeby rynku lotniczego, w szczególności w zakresie zwiększania przepustowości, są głównym powodem, dla którego IATA i PAŻP podjęły współpracę.

Zdaniem przywołanego wiceprezesa IATA na Europę Rafaela Schvartzmana opóźnienia rejsów w europejskiej przestrzeni powietrznej są dużą niedogodnością dla pasażerów i mają negatywny wpływ na gospodarkę. - Przewidywany wzrost liczby pasażerów, szczególnie intensywny w Polsce, spowoduje nasilenie tego problemu. Stąd też tak ważne jest, by dalsze prace nad strategią rozwoju przestrzeni powietrznej dla Polski przebiegały w kooperacji PAŻP i przewoźników lotniczych. Bliska współpraca z PAŻP pozwala nam być spokojnym o optymalny rozwój żeglugi powietrznej w Polsce, przynoszący zarazem korzyści ekonomiczne - ocenia Schvartzman.

Źródło: rp.pl

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL