fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Linie lotnicze i lotniska

Rząd dał 300 milionów złotych na CPK

Bloomberg
Bez tych pieniędzy spółka CPK, mająca budować Centralny Port Komunikacyjny, nie mogłaby ruszyć z załatwianiem formalności, zamawianiem analiz i dokumentacji niezbędnych do projektowania węzła komunikacyjnego

Jak informuje rzecznik prasowy spółki CPK Konrad Majszyck, decyzją premiera Mateusza Morawieckiego firma została dofinansowana kwotą 300 mln złotych. Za tę sumę Skarb Państwa objął nowe udziały w spółce. – Rząd uznał CPK nie tylko za projekt strategiczny dla rozwoju Polski, ale także za dobrą inwestycję – mówi cytowany przez Majszyka pełnomocnik rządu ds. budowy CPK Mikołaj Wild.

Spółka CPK złożyła wniosek o dokapitalizowanie do Kancelarii Premiera 24 czerwca. Został on pozytywnie zaopiniowany m.in. przez Urząd Ochrony Konsumentów i Konkurencji i Prokuratorię Generalną. – Wszystko po to, aby zapewnić rynkowy charakter transakcji i maksymalnie zagwarantować interesy Skarbu Państwa – wyjaśnia Wild.

– 300 milionów złotych to kwota, która pozwoli na dalszą działalność spółki CPK, w tym pozyskanie uzgodnień, analiz i dokumentacji niezbędnych do projektowania i budowy zarówno portu lotniczego, jak też towarzyszących mu linii kolejowych – mówi członek zarządu CPK ds. finansowych Michał Wrona, cytowany w komunikacie.

Spółka CPK planuje aktualizację opracowań poprzedzających etap uzgodnień środowiskowych, lokalizacyjnych i fazy projektowania dla inwestycji w ramach Programu Kolejowego CPK, m.in. dla linii dużych prędkości Warszawa–CPK–Łódź–Poznań/Wrocław, przygotowania do budowy której zostały zawieszone w 2011 roku.

W ostatnich dniach CPK ogłosiła postępowanie mające wyłonić wykonawcę inwentaryzacji środowiskowej w ramach umowy ramowej dla tzw. szprych, czyli zadań w ramach Programu Kolejowego CPK. – To pierwsze z przetargów na przygotowanie inwestycji kolejowych, które mogłyby zostać sfinansowane ze środków z obecnej perspektywy UE. W planach są też postępowania na inwentaryzacje geologiczne – mówi p.o. prezes CPK Piotr Malepszak, odpowiedzialny w zarządzie za część kolejową inwestycji.

Trwają konsultacje strategiczne części lotniskowej CPK. Wczoraj zaczął działać powołany przez Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA) we współpracy z CPK Komitet Konsultacyjny (ACC), w skład którego wchodzą przedstawiciele linii lotniczych, którzy planują korzystać z nowego lotniska - wyjaśnia Majszyk.

Jak dalej pisze, w planach na najbliższe miesiące jest wybór partnera strategicznego, czyli międzynarodowego podmiotu z doświadczeniem inwestycyjnym w zakresie projektowania, budowy i zarządzania portami przesiadkowymi. Zadaniem doradcy będzie bieżąca współpraca ze spółką i jej wsparcie merytoryczne na każdym etapie realizacji projektu.

Spółka przygotowuje się do zlecenia na początku przyszłego roku planu generalnego CPK (tzw. master planu), który przedstawi m.in. prognozowany rozwój portu lotniczego w perspektywie ponad 10 lat, prognozy ruchu lotniczego, precyzyjne określenie planowanej infrastruktury, etapowanie budowy i szczegółowy model biznesowy inwestycji.

Działania kontynuować będzie rada społeczna jako platforma współpracy i komunikacji między spółką CPK i Biurem Pełnomocnika Rządu ds. CPK a społecznością lokalną - mieszkańcami gmin Baranów, Teresin, Wiskitki. Pierwsze posiedzenie rady odbyło się 26 czerwca.

Kolejne planowane zadanie to wskazanie przez Skarbu Państwa nieruchomości zamiennych różnych typów, odpowiadających potrzebom mieszkańców terenu inwestycji. Trwa identyfikacja i analiza nieruchomości zarządzanych m.in. przez Lasy Państwowe, Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa, Agencję Mienia Wojskowego i Krajowy Zasób Nieruchomości.

Dotychczasowy kapitał zakładowy CPK wynosił 10 mln złotych. Pieniądze zostały przeznaczone m.in. na powołanie spółki celowej i jej zmobilizowanie oraz rekrutację pracowników, np. dla komponentów: kolejowego i lotniskowego. Z tej puli sfinansowano także wykonanie wstępnej koncepcji portu lotniczego (wskazanie ponad 120 elementów infrastruktury lotniska), rozpoczęcie konsultacji strategicznych CPK z partnerami branżowymi (zarządcami infrastruktury, dostawcami mediów itd.), podział zadań inwestycyjnych miedzy CPK i PKP PLK w ramach Programu Kolejowego CPK (tzw. 10 szprych), rozpoczęcie Regionalnych Konsultacji Strategicznych dotyczących przebiegu linii Warszawa-CPK-Łódź-Poznań/Wrocław i start działalności rady społecznej - czytamy w komunikacie.

Część lotniskowa inwestycji CPK przeszła Test Prywatnego Inwestora wykonany przez niezależną firmę konsultingową z tzw. wielkiej czwórki. Dokument określił m.in. podstawowe parametry inwestycji i zweryfikował argumenty ekonomiczne przemawiające za jej budową. Wyniki testu pokazały opłacalność budowy CPK dla potencjalnego inwestora prywatnego: zakładana stopa zwrotu wynosi ponad 10 procent. TPI pokazuje, że budowa CPK ma uzasadnienie ekonomiczne i dowodzi opłacalności z perspektywy potencjalnego inwestora prywatnego.

Spółka CPK dopuszcza udział finansowania części lotniskowej CPK zarówno przez inwestorów finansowych, w tym fundusze inwestycyjne, emerytalne, firmy ubezpieczeniowe, jak też inwestorów branżowych, np. operatorów lotnisk czy fundusze infrastrukturalne. Część kolejowa ma być sfinansowana przez budżet państwa, inwestor liczy też na pieniądze z programów unijnych.

"Według raportu PwC z kwietnia, polski rynek lotniczy ma jeden z największych potencjałów wzrostu w całej Europie, a budowa hubu pod Warszawą jest uzasadniona m.in. prognozami ruchu i zakładaną stopą zwrotu. Według opracowania Baker McKenzie i Polityki Insight z maja br., powstanie CPK może przynieść Polsce od 4 do 7 proc. wzrostu PKB.

Jak wynika z szacunków Ministerstwa Infrastruktury, w wyniku budowy CPK powstanie łącznie prawie 150 tys. miejsc pracy, w tym ok. 40 tys. w bezpośrednim otoczeniu węzła przesiadkowego oraz ok. 110 tys. w gałęziach gospodarki powiązanych z inwestycją".

Źródło: rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA