fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Linie lotnicze i lotniska

Nowy terminal zwiększa przepustowość lotniska w Monachium

Facebook
O 11 milionów pasażerów, do 36 milionów, zwiększy się przepustowość lotniska w Monachium. Jutro otwarcie nowego, satelickiego, budynku

Satelita usprawni obsługiwanie podróżnych przed wylotem i tych, którzy się przesiadają. Nie jest połączony z systemem transportu naziemnego, rejestracja (check-in), odprawa bagaży i kontrola celna i bezpieczeństwa nadal będą odbywać się w Terminalu 2 z 2003 roku. Podróżni będą następnie przejeżdżać bezzałogową kolejką podziemną w ciągu 60 sekund 400 metrów do nowego budynku o łącznej powierzchni 125 tys. mkw. (18 tys. mkw. poczekalni, w tym 4,1 tys. mkw. pięciu poczekalni biznesowych, lounges).

Na jednym poziomie będą odprawiani podróżni strefy Schengen, a na drugim z całego świata, za pośrednictwem 22 stanowisk tranzytowych, 44 punktów kontroli paszportów i 20 kontroli bezpieczeństwa.

Satelita będzie mieć dodatkowe 27 tzw. bramek z rękawami pozwalającymi wejść do samolotów i wyjść z nich. Na powierzchni 7 tys. mkw. znajdują się trzy strefy bezcłowe z 15 sklepami, które wystrojem przypominają monachijski targ pod gołym niebem Viktualienmarkt. Podróżni mogą zjeść coś w siedmiu restauracjach i kawiarniach, skorzystać z włoskiego mini terminala z cafeterią Spazio Italia, posiedzieć w przeszklonym Boobles Bar z widokiem na lotnisko i góry.

Dla podróżnych, którzy czekają na przesiadkę przewidziano strefy ciszy, z uchylnymi fotelami, miejsca zabaw dla dzieci, miejsca w toaletach do przewijania niemowląt, 4 prysznice. Mogą oni też wynająć kabinę do spania (10 euro za noc, 15 za dzień). Podobnie jak w Terminalu 2, prasa, kawa, herbata i inne napoje bezalkoholowe są bezpłatne. W całym budynku istnieje bezpłatny dostęp do sieci Wi-Fi, w poczekalniach są gniazdka do USB i zasilania.

Konstrukcja satelity mocno przeszklona z białymi ścianami zapewnia dużo naturalnego światła. Przy budowie zastosowano nowe normy ochrony środowiska i sprawności energetycznej. Specjalne fasady, 4,5-metrowe strefy dzielące wnętrze od świata zewnętrznego pozwoliły zmniejszyć o 40 proc. emisję dwutlenku węgla w porównaniu z innymi budynkami lotniska, a nowego rodzaju szyby nie przepuszczają ciepła słonecznego. W systemie oświetlenia zastosowano lampy LED o zmiennym natężeniu, użyto nowego systemu kontroli wentylacji.

Kamień węgielny pod nowy budynek wmurowano 23 sierpnia 2012, roboty zaczęto 12 września 2013, a zakończono je na jesieni 2015. Następnie testowano funkcjonowanie tego terminala z udziałem ponad 3 tys. ludzi odgrywających rolę podróżnych.

Rozbudowa jedynego w Europie lotniska z oceną 5 gwiazdek (Five Star Professional z Minneapolis) była możliwa dzięki współfinansowaniu przez linię lotniczą Lufthansa. Pokryła ona 40 procent kosztów, które wyniosły 900 mln euro.

Prezes lotniska Michael Kerkloh podkreślił na uroczystej inauguracji, że dzięki nowemu budynkowi poprawiono jakość obsługi w strefach oczekiwania i zwiększono liczbę sklepów i restauracji. 27 z 52 nowych bramek na trzech poziomach pozwoli uniknąć dowożenia pasażerów do samolotów autobusami lotniskowymi.

Prezes Lufthansy Carsten Spohr podkreślił, że dodatkowy terminal podwoi liczbę odprawianych podróżnych Lufthansy i zwiększy atrakcyjność linii lotniczych z jej grupy.

Źródło: ekonomia.rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA