fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Linie lotnicze i lotniska

ULC: Ruch lotniczy w Polsce rośnie szybciej niż oczekiwaliśmy

Port Lotniczy Wrocław
W ubiegłym lotniska w Polsce obsłużyły 45,7 miliona pasażerów, o 14 procent więcej niż rok wcześniej – wynika z danych Urzędu Lotnictwa Cywilnego

W ubiegłym roku polskie lotniska obsłużyły 45,7 miliona pasażerów, o 14 procent więcej niż rok wcześniej - podaje biuro prasowe Urzędu Lotnictwa Cywilnego w komunikacie. To także 3 miliony więcej niż zakładały prognozy ULC.

Kolejny dobry rok dla portów lotniczych i przewoźników

Liderem wśród krajowych portów lotniczych jest niezmiennie Lotnisko Chopina w Warszawie, które obsłużyło ponad 17,7 miliona pasażerów (o 13 procent więcej rok do roku), odnotowując najlepsze wyniki pod względem wzrostu liczby pasażerów, który wyniósł ponad 2 miliony. Drugie miejsce zajęło lotnisko w Katowicach z wynikiem 950 tysięcy pasażerów więcej (plus 24 procent), a kolejne Kraków Airport - 930 tysięcy pasażerów więcej (plus 16 procent), Poznań-Ławica - ponad 622 tysiące pasażerów więcej (plus 34 procent) oraz Wrocław - 488 tysięcy pasażerów więcej (plus 17 procent).

Dobre wyniki odnotowały również porty lotnicze obsługujące mniej niż milion pasażerów rocznie. W tej grupie liderem jest port lotniczy Bydgoszcz-Szwederowo, który obsłużył 79 tysięcy pasażerów więcej (wzrost o 25 procent). Za nim uplasowały się Rzeszów-Jasionka - 77 tysięcy pasażerów więcej (wzrost o 11 procent) i Lublin - 24 tysiące pasażerów więcej (wzrost o 6 procent, przy czym w drugiej połowie roku z powodu zamknięcia bazy Wizz Aira port ten odnotował spadki). W 2018 roku spadek zaliczyło tylko lotnisko w Radomiu.

Źródło: Urząd Lotnictwa Cywilnego

W 2018 roku ponownie największą, 24-procentową dynamikę wzrostu osiągnęły PLL LOT, które przewiozły ponad 2 miliony pasażerów więcej niż w roku 2017. Największym przewoźnikiem w Polsce pod względem liczby pasażerów pozostaje Ryanair. Drugi jest Wizz Air, z którego usług skorzystało ponad milion pasażerów więcej (14-procentowy wzrost), a trzeci Ryanair Sun, który obsłużył 592 tysiące pasażerów więcej. Niezłymi wynikami może się również pochwalić czarterowa liniia Enter Air, która przewiozła ponad 430 tysiące pasażerów więcej i osiągnęła dynamikę wzrostu rzędu 28 procent.

Źródło: Urząd Lotnictwa Cywilnego

Przewozy krajowe i międzynarodowe

Przewozy międzynarodowe w polskich portach lotniczych osiągnęły 18-procentową dynamikę wzrostu - to o ponad 11 punktów procentowych więcej niż lotniska zrzeszone w ACI Europe (Airports Council International Europe). Liczba operacji w tym okresie wzrosła o 16 procent. Tak dobry wynik osiągnięto dzięki przewozom regularnym, z których skorzystało niemal 5 milionów pasażerów więcej, a także przewozom czarterowym - prawie 1,4 miliona pasażerów więcej.

Przewozy krajowe zanotowały spadek liczby pasażerów o 14 procent, a polskie lotniska osiągnęły tym samym wynik o 18 punktów procentowych gorszy niż porty ACI Europe. Najwięcej pasażerów na trasach krajowych przewiózł PLL LOT - o 325 tysięcy więcej (plus 11 procent).

Lepsze wyniki w przewozach czarterowych

W 2018 roku liczba pasażerów podróżujących samolotami czarterowymi z i do polskich portów lotniczych wzrosła o 34 procent, czyli o prawie 1,4 miliona. Najpopularniejszymi kierunkami były Grecja, Turcja i Hiszpania, przy czym najwyższy wzrost liczby pasażerów odnotowała Turcja - o ponad 500 tysięcy (plus 140 procent). Na drugim miejscu znalazła się Grecja z wynikiem 407 tysięcy pasażerów więcej (plus 33 procent), a na trzecim Egipt - 149 tysięcy pasażerów więcej (plus 52 procent).

Źródło: Urząd Lotnictwa Cywilnego

Wśród przewoźników czarterowych najwięcej pasażerów przewiozły Enter Air, Small Planet i Travel Service. Pod względem dynamiki wzrostu liczby pasażerów pierwszy był Ryanair Sun, który przewiózł 591 tysięcy pasażerów więcej, drugi Onur Air - 259 tysięcy pasażerów więcej, a trzeci Enter Air - 223 tysiące pasażerów więcej.

Największy wzrost liczby pasażerów w ruchu czarterowym odnotowało lotnisko w Katowicach - o 525 tysięcy (plus 36 procent). Na drugim miejscu znalazł się Poznań - 318 tysięcy pasażerów więcej (wzrost o 66 procent), a na trzecim Wrocław - 202 tysiące pasażerów więcej (wzrost o 73 procent). Niewielki spadek w przewozach czarterowych odnotował jedynie Lublin.

Tanie linie lotnicze też na plusie

Najpopularniejsze kierunki wakacyjne z ubiegłorocznych siatek tanich linii lotniczych to Hiszpania, Włochy i Malta. Tego rodzaju ruch wzrósł o 22 procent, przy czym najwięcej w Ryanairze, a następnie w Wizz Airze.

Udział tanich przewoźników w rynku przewozów regularnych wyniósł 56 procent, a przewoźników sieciowych 42 procent. Pozostałe 2 procent należy do przewoźników czarterowych, którzy również oferują tego typu przewozy. W porównaniu z 2017 rokiem udział przewoźników sieciowych w tym rynku wzrósł o 2 punkty procentowe (kosztem tanich linii lotniczych).

Dobry rok w ruchu regularnym

Przewozy regularne osiągnęły w 2018 roku 12-procentowy wzrost, co przekłada się na ponad 4,3 miliona pasażerów więcej rok do roku. Najpopularniejszymi kierunkami były Wielka Brytania, Niemcy i Włochy, przy czym największy wzrost pod względem liczby pasażerów odnotowano w wypadku Ukrainy - o 541 tysięcy (plus 72 procent), a następnie Niemiec - 450 tysięcy pasażerów więcej (plus 11 procent) i Izraela - 319 tysięcy pasażerów więcej (plus 65 procent). Największy spadek liczby pasażerów odnotowała Irlandia po wycofaniu się Aer Lingusa z lotów do Dublina.

Źródło: Urząd Lotnictwa Cywilnego

Źródło: rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA