Linie lotnicze i lotniska

Kraków Airport - największy w regionach, z apetytem na więcej

Prezes podsumował na konferencji rok 2017 i snuł plany na 2018.
Fot. Kraków Airport
6,4 miliona pasażerów chce obsłużyć w tym roku lotnisko w Krakowie. To o 10 procent więcej niż w zeszłym roku. Mają w tym pomóc między innymi nowe kierunki: Dubaj, Burgas i Leeds

Drugie pod względem liczby pasażerów lotnisko w kraju, po Lotnisku Chopina, miniony rok zakończyło z wynikiem 5,8 miliona pasażerów, co oznaczało wzrost rok do roku o 17 procent.

Prezes Radosław Włoszek podsumował 2017 rok podczas spotkania z dziennikarzami 17 stycznia w Krakowie. Jak mówił, w Krakowie pasażerowie mieli do wyboru 101 połączeń (w tym 28 nowych) realizowanych przez 20 przewoźników (nie licząc czarterowych) do 85 portów w 24 krajach na czterech kontynentach. Lotnisko zyskało 28 kierunków, wśród nich Chicago, reaktywowane przez LOT po ośmiu latach przerwy. Na lotnisku pojawiło się też dwóch nowych przewoźników – izraelski EL AL i ukraiński Ukraine International Airlines.

Ruch czarterowy nie odgrywa w Krakowie dużej roli, odwrotnie niż w niedalekich Katowicach. Ale, jak policzył Kraków Airport, w jego rozkładzie lotów jest 35 „kierunków słonecznych". - Dla pasażerów istotne są przede wszystkim kierunki i ceny, a w Krakowie mogą wybierać zarówno z propozycji przewoźników regularnych, jaki i czarterowych. Naturalnie rozwój oferty w obu segmentach ruchu pasażerskiego jest dla nas ważny – wyjaśnia Włoszek.

Średnio dziennie przez lotnisko w Krakowie przewijało się w zeszłym roku 16 tysięcy pasażerów. W każdym samolocie zajętych było przeciętnie 132 ze 152 foteli, co dało średnie wypełnienie maszyny w wysokości prawie 87 procent.

Pod względem liczby pasażerów przodowały Ryanair, easyJet, Lufthansa, Norwegian i LOT. Najpopularniejsze kraje, do których podróżowali mieszkańcy Małopolski to z kolei Wielka Brytania (25 proc.), Niemcy (15 proc.), Włochy (10 proc.), Polska (8 proc.) i Norwegia (7 proc.). Jeśli chodzi o konkretne miasta na pierwszym miejscu uplasował się Londyn, a dalej Warszawa, Frankfurt, Oslo i Monachium. Z kolei wakacyjne kierunki najważniejsze stanowiły Hiszpania, Włochy, Grecja, Izrael i Portugalia. Ciekawe jest, że w zestawieniu konkretnych kierunków na wakacje na pierwszym miejscu pokazało się Porto, przed Teneryfą, Alicante, Gran Canarią i Malagą.

Źródło: Kraków Airport

Jedne kierunki utrzymać, inne dodać

Skoro o statystykach mowa, policzono, że służby lotniskowe przeprowadziły 7,1 miliona kontroli bagaży podręcznych, że pasażerowie zapomnieli o 214 bagażach i zostawili je na lotnisku i że największa delegacja zagraniczna (przedstawiciele rządu Chin) liczyła 69 osób.

W nowym roku lotnisko liczy na poprawienie wyniku do 6,4 miliona pasażerów. Do zwiększenia ruchu mają się przyczynić przede wszystkim trzy nowe kierunki, w tym tak spektakularny jak Dubaj, który wprowadzi od sezonu letniego flydubai. Pozostałe dwa to Burgas, do którego będzie latem latać Ryanair, i Leeds zapowiadany przez linię lotniczą jet2.com. Przy tym wszystkie trasy wprowadzone latem zeszłego roku będą nadal funkcjonować.

Źródło: Kraków Airport

Oprócz pozyskiwania nowych przewoźników i nowych kierunków, jednym z zadań na nowy rok jakie stawia sobie Włoszek jest utrzymanie tych, które już funkcjonują. Bogata siatka połączeń wymaga intensywnej współpracy z przewoźnikami. Między innymi dlatego lotnisko organizowało w zeszłym roku dużą akcję promocyjną - latanie "#PROSTOzKRAKOWA" zachwalały duże reklamy na krakowskich tramwajach. Akcja spodobała się przewoźnikom.

Pytany, jakich kierunków brakuje mu w Krakowie, Włoszek wskazuje, że chętnie powitałby u siebie więcej połączeń prowadzących na wschód, na północ - do krajów nadbałtyckich i skandynawskich oraz na południe - do krajów bałkańskich. Ale także do Niemiec i Francji. - Cały czas pracujemy nad tym, że wzbogacać naszą ofertę - deklaruje.

Jest port, jest rozwój, jest praca

W nowym roku przed lotniskiem stoją także zadania wynikające z przyjętego jesienią Planu Generalnego, który wskazuje, jak lotnisko powinno się rozwijać do 2036 roku, aby podołać wyzwaniu, jakim ma być obsługiwanie nawet 12 milionów pasażerów.

W ciągu 20 lat Kraków Airport zainwestuje w infrastrukturę około miliarda złotych. W tym roku lotnisko planuje między innymi zakończyć budowę nowej drogi startowej, kontynuować remont najstarszej części płyty postojowej samolotów. Zaplanowano również opracowanie koncepcji rozbudowy terminalu pasażerskiego, w tym budowy pirsu zachodniego, będącego przedłużeniem hali głównej terminalu pasażerskiego, a także rozpoczęcie projektowania terminalu cargo, który ma być przeniesiony w nowe miejsce.

- Już teraz Międzynarodowa Rada Portów Lotniczych oblicza, że lotnisko zapewnia bezpośrednio i pośrednio 50 tysięcy miejsc pracy – wyjaśnia Włoszek. – Po rozbudowie przybędzie ich jeszcze 10 tysięcy.

Trwa też uzbrajanie portu w najnowsze technologie. Polska Agencja Żeglugi Powietrznej ogłosiła przetarg na zaprojektowanie, wybudowanie, wyposażenie i uruchomienie na krakowskim lotnisku radionawigacji wykorzystującej technologię satelitarną GBAS.

Jak podkreśla prezes Włoszek, lotnisko jest jednym z ogniw małopolskiej gospodarki. Czuje się więc zobowiązane współpracować z regionem i lokalnymi samorządami. Od 8 lat w ramach akcji „Wspieramy sąsiadów" funduje granty na inwestycje poprawiające jakość życia mieszkańców. W sumie zrealizowano już dzięki temu 132 takie projekty w gminach sąsiadujących z lotniskiem.

Szczególnie dumny jest z jedynego w Europie uruchomionego w październiku zeszłego roku na lotnisku Centrum Edukacji Lotniczej. Zajęcia - wycieczki, warsztaty i teatrzyki - w Centrum dopasowane są tam do grup wiekowych. W 2018 r. planowany jest dalszy rozwój CEL.

W 2018 r. wprowadzone zostaną kolejne udogodnienia dla pasażerów, m.in. stanowiska samodzielnego nadawania bagażu (self-service bag drop-off). Powstaną nowe place zabaw, strefy rozrywki dla pasażerów.

Źródło: rp.pl

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL