fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

LOGISTYKA Transport

Coraz więcej chętnych do produkcji elektrycznych autobusów

Premiera Autosana SanCIty
fot. Autosan
Na polskim rynku e-autobusów przybywa konkurentów. Swój pierwszy elektrobus wyprodukował Autosan. Do seryjnej produkcji szykuje się Rafako.

Autobus wyprodukowany w sanockiej fabryce Autosana przechodzi obecnie badania homologacyjne. Jego baterie oraz urządzenia sterujące są polskie. Przednie zawieszenie i układ kierowniczy, a także silnik wyprodukowano za granicą. Według prezesa Autosanu Eugeniusza Szymonika autobus ma być oferowany w trzech wersjach długości. Równolegle do produkcji elektrobusów mają być również budowane autobusy napędzane gazem CNG.? Z kolei swój elektrobus zaprezentowało podczas Impact Mobility rEVolution’19 w Katowicach Rafako E-Bus: spółka przy jego produkcji ma współpracować z Agencją Rozwoju Przemysłu. Plany obejmują przygotowanie pojazdów o długości 10, 12 i 18 metrów. Elektrobusy mają być gotowe za rok.

Obie firmy chcą zająć miejsce wciąż borykającego się z problemami Ursusa, który nie tak dawno miał ambicje zostania jednym z liderów polskiego rynku. W czwartek o otwarcie postępowania sanacyjnego wobec Ursus-Bus i ustanowienie tymczasowego nadzorcy sądowego wystąpił jeden z wierzycieli spółki. Pod koniec ubiegłego miesiąca firma straciła szanse na inwestora: negocjacje zerwał amerykański fundusz Enerkon Solar International. Miał zainwestować w spółkę 30 mln dol. w pierwszym etapie, potem wartość nakładów mogłaby się zwiększyć. Na początku października Ursus stracił kolejny kontrakt wart blisko 22 mln zł: dostawę 10 trolejbusów dla Lublina. Powód: opóźnienia dostaw. W tym roku umowy wypowiedzieli także zamawiający pojazdy z Katowic, Ostrowa Wielkopolskiego i Nowego Sącza.

fot. Rafako

Mimo tych perturbacji ten rok może być rekordowy pod względem wzrostu rynku autobusów z napędem alternatywnym. Od stycznia na łączną liczbę 737 zarejestrowanych autobusów miejskich przeszło jedna czwarta (28 proc. – 203 pojazdy) miała napęd ekologiczny. Największą część – 124 sztuki – stanowiły autobusy z napędem gazowym (CNG). Do tego dochodzi 37 elektrobusów oraz 42 autobusy hybrydowe. – Liczba zarejestrowanych autobusów z alternatywnymi napędami rośnie w rekordowym tempie głównie dzięki unijnemu dofinansowaniu – podkreśla Aleksander Kierecki, szef branżowego portalu Infobus.

fot. Autosan

Jak podaje Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, sprzyjają mu też zapisy w ustawie o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Chodzi o świadczenie lub zlecanie świadczenia przez jednostki samorządu terytorialnego usług komunikacji miejskiej podmiotowi, którego udział autobusów zeroemisyjnych we flocie użytkowanych pojazdów na obszarze tej jednostki osiągnie co najmniej 5 proc. od 2021 roku.

Najpopularniejszą marką autobusów elektrycznych na polskim rynku jest Solaris – od 2015 r. do stycznia 2019 r. dostarczył 118 elektrobusów – informuje Infobus. To zarazem jeden z liderów produkcji e-autobusów w całej Europie. Drugim pod względem ilości dostaw pozostaje Ursus (68 szt.). Trzecie miejsce zajmuje Volvo (10 szt.). Jak prognozuje Infobus, w latach 2019–2021 na polskie ulice ma wyjechać 297 elektrycznych autobusów: w trakcie dostaw jest obecnie 215 pojazdów, w przetargach – 52. Do tego dochodzi jeszcze 30 elektrobusów, na które przyznano już dofinansowanie, ale nie ogłoszono przetargu na dostawę. ?Wzrost rejestracji autobusów z napędem alternatywnym dotyczy jak na razie tylko tego jednego segmentu – miejskiego. Wśród autobusów turystycznych, jak również międzymiastowych oraz minibusów dominuje napęd diesla i nic nie wskazuje na to, żeby to się miało w najbliższym czasie zmienić. [G]

Źródło: logistyka.rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA