fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

LOGISTYKA Logistyka kontraktowa

Paczkomaty są wielkim wygranym pandemii

Fot. InPost
Firmy kurierskie rozbudowują punktu odbioru i automaty, aby doręczyć ponad 10 miliardów paczek.

W 2020 roku po raz pierwszy w Unii doręczono 10 mld przesyłek kurierskich. Za 4 lata liczba przesyłek może podwoić się i po raz kolejny zdublować do 2029 roku, gdy może sięgnąć 40 mld sztuk.

Eksperci firmy Last Mail experts (LME) wskazują, że tak duże liczby przesyłek mogą trafić do adresatów przede wszystkim dzięki pozadomowym punktom odbioru (PUDO), których sieć jest gwałtownie rozbudowywana.

Od połowy 2019 roku w 27 krajach Unii Europejskiej i Wielkiej Brytanii powstało ponad 40% nowych punktów PUDO, wynika z raportu „Out-of-home delivery in Europe 2021”, który przygotowała firma Last Mail experts (LME) przy wsparciu DPDgroup oraz Oracle Partner.

Najwięcej punktów PUDO w Europie jest zlokalizowane w Niemczech (57 tys.), Francji (45 tys.), Wielkiej Brytanii (38 tys.) i we Włoszech (36 tys.). – Na całym kontynencie dostępnych jest ponad 336 tys. lokacji PUDO – szacuje Marek Różycki, partner zarządzający w Last Mile experts.

Jednak tylko 5 krajów, w tym Polska, przekracza graniczną gęstość 10 punktów w przeliczeniu na tysiąc osób populacji, gdy dostawy do pozadomowych punktów odbioru są opłacalne.

Polska jest jednym z najszybciej rozwijających się rynków, liczba alternatywnych punktów dostaw i odbiorów przesyłek zwiększyła się od połowy 2019 roku o ponad 70%.

Częścią infrastruktury Out Of Home są także automaty paczkowe APM, których eksperci LME doliczyli się ponad 43 tys. Największa ilość maszyn dostępna jest w Polsce (11 tys.), Hiszpanii (10 tys.) oraz Niemczech (7 tys.).

Wzrost był w znacznym stopniu stymulowanych potrzebami dynamicznie rozwijającej się branży e-commerce oraz uzyskaniem dodatkowej pojemności sieci dystrybucyjnych firm transportowych w obszarze dostaw „ostatniej mili”. Przykładem są potrzeby eksplodującego polskiego rynku. – Rok 2020 w obszarze krajowego rynku usług kurierskich, który osiągnął wielkość ok 814 milionów przesyłek oraz obroty na poziomie prawie 11 miliardów zł. Jednocześnie szacujemy, że do 2023 wartość obrotów z tytułu obsługi przesyłek B2C osiągnie poziom 16 miliardów zł i zostanie wygenerowany przez ok. 1,3 miliarda przesyłek, co przekłada się na blisko 70% wzrost wolumenu w stosunku do 2020 – oblicza Mirek Gral Partner w Last Mile experts.

Badanie objęło 231 operatorów, w tym sieci kurierskie DPDgroup, DHL, Hermes, GLS, UPS czy InPost, niezależnych operatorów typu Mondial Relay, instytucje pocztowe Post Nord, Poczta Polska, na firmach działających lokalnie kończąc.

– Ostatnia mila oraz dostawy OOH już nie jest dodatkiem do usługi e-commerce, lecz jej kluczową i integralną częścią. Jednym z pierwszych dużych graczy był Amazon, który na swój sposób przewidział nadchodzące i stał się jednym z prekursorów zmian, które są korzystne dla milionów konsumentów na całym globie – zaznacza Różycki.

Źródło: logistyka.rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA
REKLAMA