fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

LOGISTYKA Logistyka kontraktowa

E-handel spodziewa się w tym roku 40-procentowego wzrostu

Branża nastawia się na podobne do ubiegłorocznego tempo wzrostu. Nastroje w MSP stabilne.

Ledwo e-handel zamknął bardzo dobry rok, pierwsze tygodnie znów biją rekordy. Tym razem logistycy mają pełne ręce ze zwrotami. Na początku stycznia liczba paczek wyraźnie przekroczyła poziom notowany w ostatnich dniach grudnia.

Eksperci Last Mile Experts szacują, że w roku 2021 wzrost ilości transakcji w sektorze e-commerce może osiągnąć podobny poziom jak w roku ubiegłym z trendem rosnącym w kierunku nawet do 40% r/r. Głównym powodem będzie koronawirus oraz szybki rozwój sprzedaży wielokanałowej.

Czytaj więcej w: Listy nie chcą umrzeć

Dyrektor Łukasiewicz – Instytutu Logistyki i Magazynowania Arkadiusz Kawa zapewnia, że tempo wzrostu się utrzyma. – Nie sądzę jednak, żeby było większe niż w 2020 r. Pamiętajmy, że rośnie baza – zastrzega dyrektor ILiM.

Czy taka sytuacja doprowadzi do schyłku ery wielkich sieci sklepów stacjonarnych? – Daleki jestem od mówienia o apokalipsie sprzedaży stacjonarnej. Zdecydowanie model omni czy one channel będzie dominował. Wygra ten, kto zintegruje i skoordynuje procesy sprzedażowe, logistyczne i informacyjne w jednym miejscu, spójnym dla klienta, który w zależności od potrzeb wybierze właściwy dla niego kanał – uważa dyrektor ILiM.

Firma doradcza Last Mile Experts oszacowała ubiegłoroczny wzrost rynku e-commerce na 35,4 proc. w stosunku do 2019 roku. To znacznie więcej od pierwszych szacunków, które zakładały 20-procentowy wzrost. Na skutek pandemii i zamrożenia gospodarki dynamika wzrostu była dwukrotnie większa niż w poprzednich latach.

Z raportu ExpertSender Zakupy online w Polsce 2020 wynika, że 59% badanych konsumentów deklaruje zakupy online przynajmniej raz w miesiącu, natomiast 33% raz w tygodniu. Ponad 22% respondentów deklaruje wydatki on-line na poziomie 500 zł miesięcznie lub więcej.

Czytaj więcej w: Kurierzy na prąd i w wynajmie

Rozwój e-handlu zależy od nastrojów konsumenckich, a one od rynku pracy. Pierwszy w 2021 roku pomiar Barometru EFL wskazuje na wciąż pesymistyczne, lecz stabilne, nastroje wśród przedstawicieli sektora MŚP. Główny indeks osiągnął wartość 49,3 pkt., o 0,8 pkt. więcej niż w ostatnim kwartale ubiegłego roku. Eksperci EFL podkreślają, że do poprawy nastrojów jeszcze daleko, o czym świadczyłby wzrost wskaźnika powyżej 50 pkt. I zwracają uwagę, że od początku 2020 roku wartość Barometru tylko raz przekroczyła próg ograniczonego rozwoju, i to nieznacznie (50,2 pkt. w III kwartale), podczas gdy w latach 2015-2019 tylko dwa razy była poniżej tego poziomu.

Źródło: logistyka.rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA
REKLAMA