fbTrack

33-letni informatyk znalazł szczątki indyjskiego lądownika na Księżycu

NASA
Szczątki indyjskiego lądownika Vikram, który rozbił się przy próbie lądowania na Księżycu 6 września, udało się zlokalizować dzięki zdjęciom wykonanym przez sondę Lunar Reconnaissance Orbiter, które przeanalizował 33-letni informatyk i astronom-amator z indyjskiego Madrasu, Shanmugę "Shana" Subramaniana.

NASA ogłosiła w poniedziałek, że udało się odnaleźć lądownik. Agencja opublikowała też zdjęcie, na którym widać rozciągający się na kilka kilometrów obszar, na którym widać szczątki lądownika i skutki jego uderzenia w powierzchnię Księżyca. Dla porównania NASA opublikowała też zdjęcie tego obszaru sprzed rozbicia się lądownika Vikram o powierzchnię satelity Ziemi.

NASA opublikowała zdjęcie fragmentu Księżyca, na którym rozbił się lądownik 26 września (wykonano je 17 września) i zachęciła wszystkich do porównywania go ze zdjęciami tego samego obszaru przed próbą lądowania Vikrama i szukania pozostałości lądownika.

Na apel odpowiedział m.in. Shanmuga "Shan" Subramanian z Madrasu, który powiedział AFP, że niemożność znalezienia lądownika przez NASA wzbudziła jego zainteresowanie.

- Dokonałem porównania dwóch zdjęć na dwóch moich laptopach - po jednej stronie było starsze zdjęcie, po drugiej - nowe - tłumaczył dodając, że w szukaniu lądownika pomogli mu użytkownicy Twittera i Reddita.

- Nie było łatwo, ale poświęciłem temu sporo wysiłku - dodał 33-latek, który o znalezieniu lądownika napisał na Twitterze 3 października.

NASA potwierdziła, że informatyk rzeczywiście odnalazł szczątki Vikrama 2 grudnia.

- NASA musi być 100-procentowo pewna przed podaniem informacji opinii publicznej, miała powód, że czekała na potwierdzenie, nawet ja bym się tak zachował - podkreślił Subramanian.

Indie miały być czwartym po USA, Rosji i Chinach krajem, który przeprowadzi udane lądowanie na Księżycu i pierwszym, który przeprowadzi lądowanie w pobliżu bieguna południowego Księżyca. Jednak lądownik Vikram zamilkł w czasie lądowania w momencie, gdy znajdował się 2,1 km nad powierzchnią Księżyca.

Źródło: AFP