fbTrack

Meteoryt zapoczątkował życie na Ziemi? W próbkach pobranych z dwóch meteorytów znaleziono cukry

Basilicofresco [CC BY-SA 3.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0)]
Cukry kluczowe jeśli chodzi o ewolucję życia na Ziemi zostały po raz pierwszy znalezione w próbkach pobranych z meteorytów - czytamy w magazynie "Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America".

Odkrycie umacnia hipotezę o tym, że to meteoryty mogły być czynnikiem, który doprowadził do pojawienia się życia na Ziemi dzięki dostarczeniu organicznego "budulca", niezbędnego do pojawienia się organizmów żywych.

- Już wcześniej znaleziono inne budulce życia w meteorytach, takie jak aminokwasy (składniki białek) czy zasady azotowe nukleotydów (składniki DNA i RNA), ale cukry były brakującym elementem - mówi Yoshihiro Furukawa z Tohoku University w Japonii.

Teraz naukowcom udało się znaleźć cukry w dwóch bogatych w związki węgla meteorytach - meteorycie Murchison, znalezionym w stanie Wiktoria, w południowej Australii oraz meteorycie NWA 801. Odnalezienie cukrów było możliwe dzięki wykorzystaniu chromatografii gazowej w połączeniu z spektrometrią masową, która pozwala podzielić cząsteczki ze względu na ich masę i ładunek elektryczny.

Pierwszy meteoryt spadł na Ziemię w 1969 roku, drugi - w 2001.

- Odkrycie to pierwszy bezpośredni dowód na obecność rybozy w kosmosie i dostarczenie cukru na Ziemię (przez meteoryt) - mówi Furukawa, główny autor badań. - Kosmiczny cukier mógł przyczynić się do powstania RNA na Ziemi przed pojawieniem się życia, co prawdopodobnie było zaczątkiem życia - dodaje.

Analiza próbek z meteorytów wykazała obecność w nich nie tylko rybozy (kluczowego składnika RNA), ale także innych typów cukrów (m.in. ksylozy i arabinozy). Nie znaleziono jednak śladów deoksyrybozy - cukru prostego, kluczowego składnika DNA - co dla naukowców wspiera hipotezę, że RNA ewoluowało i zostało później zastąpione przez DNA.

Źródło: Newsweek