Posłuchaj Marsa. Naukowcy opublikowali dźwięki z Czerwonej Planety

Naukowcy opublikowali nagrania audio z dźwiękami z Marsa, pochodzącymi między innymi z trzęsienia ziemi. Dzięki użyciu „wyjątkowo czułego sejsmografu w lądowniku InSight NASA, można usłyszeć dźwięki z Marsa - oczywiście wzmocnione, ponieważ zasadniczo są one zbyt delikatne, by usłyszało je ludzkie ucho.

Aktualizacja: 03.10.2019 09:13 Publikacja: 03.10.2019 08:38

Posłuchaj Marsa. Naukowcy opublikowali dźwięki z Czerwonej Planety

Foto: AdobeStock

Dzięki użyciu InSight NASA na Marsie w listopadzie 2018 r., naukowcy byli w stanie dokładnie zbadać, w jaki sposób fale sejsmiczne przemierzają wnętrze Marsa, co pozwoliło po raz pierwszy poznać dokładniej strukturę planety.

Każde z nagrań to ciche dudnienie, chociaż trzęsienie z 25 lipca uważa się za bardziej basowe. Oba trzęsienia dają naukowcom podstawy do stwierdzenia, że struktura Marsa jest czymś pośrednim między struktura skorupy ziemskiej i Księżyca.

W skorupie Ziemi pęknięcia w strukturze wypełniane są wodą i nowymi minerałami. Tymczasem skorupa Księżyca jest sucha, co powoduje rozproszone fale dźwiękowe, zamiast fal przemieszczających się w prostych liniach.

Ogólnie powierzchnia Marsa jest nieco bardziej podobna do Księżyca, zważywszy na to, że przechodzące przez nią fale sejsmiczne mogą trwać około minuty.

Sejsmometr zarejestrował łącznie ponad 100 zdarzeń dźwiękowych, ale tylko 21 z nich to na pewno trzęsienia. Pozostałe mogą być innymi zdarzeniami, ponieważ urządzenie jest na tyle czułe, że może rejestrować nawet dźwięk marsjańskiego wiatru.

Aparatura NASA InSight jest bardzo wrażliwa. - To naprawdę ekscytujące, szczególnie na początku, gdy usłyszeliśmy pierwsze wibracje spowodowane przez lądownik - powiedział Constantinos Charalambous z zespołu naukowego Imperial College w Londynie, który pomagał w opracowaniu nagrań z Marsa. - Można sobie wyobrażać, co tak naprawdę dzieje się na Marsie, gdzie InSight stoi w otwartej przestrzeni - tłumaczył.