Urząd Komunikacji Elektronicznej przygotował najważniejsze informacje o dochodzeniu swoich praw na rynku pocztowym.
Kiedy przesyłkę uznaje się za zagubioną?
Trzeba rozróżnić tzw. usługę powszechną, świadczoną przez Pocztę Polską oraz usługi prywatnych operatorów pocztowych. W pierwszym przypadku reklamację można złożyć po upływie 14 dni od nadania przesyłki. To właśnie po tym terminie przesyłkę uznaje się za zagubioną. W przypadku innych usług pocztowych termin ten jest określony w regulaminie danego operatora. Warto zatem wczytać się w taki regulamin zanim w ogóle skorzystamy z usługi danego operatora.
Co możemy zrobić, gdy paczka zaginie?
Za każdym razem możemy złożyć reklamację do operatora pocztowego, u którego przesyłka została nadana. Taką reklamację najłatwiej jest złożyć w formie elektronicznej – albo wypełniając określony formularz w internecie na stronie operatora lub wysyłając do niego e-maila na adres, który powinien być podany na stronie.
Jakie są terminy złożenia reklamacji i odpowiedzi operatora?
Ze złożeniem reklamacji nie powinniśmy zbytnio zwlekać, ale nie musimy tego robić natychmiast po stwierdzeniu, że paczka zaginęła. Reklamacja musi być złożona przed upływem 12 miesięcy od dnia nadania przesyłki. Na rozpatrzenie reklamacji i udzielenie odpowiedzi operator pocztowy ma 30 dni.
Co nam da złożenie reklamacji?
Dostarczenie przesyłki to umowa, jaką nadawca zawiera z operatorem. Zgodnie z Prawem pocztowym, w przypadku niedotrzymania tej umowy klientowi przysługuje odszkodowanie. Należy się nam ono także wtedy, gdy operator nie udzieli nam odpowiedzi na reklamację w terminie 30 dni.