Zdaniem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów przedsiębiorcy coraz częściej sami zawiadamiają o nieprawidłowościach związanych z ich produktami na rynku. I według raportu dotyczącego działalności UOKiK w 2014 roku wynika, że firmy złożyły w zeszłym roku 116 dobrowolnych powiadomień o podjętych przez nich działaniach naprawczych.

Najwięcej zgłoszeń dotyczyło motoryzacji. Konsumenci byli aż 95 razy informowani o nieprawidłowościach związanych z samochodami czy innymi produktami z rynku motoryzacyjnego. Pozostałe zawiadomienia najczęściej dotyczyły produktów dla dzieci, sprzętu elektronicznego i zabawek.

W zeszłym roku Urząd prowadził też 299 spraw związanych z bezpieczeństwem produktów. Najczęściej dotyczyły one ubranek dla dzieci i innych produktów dla maluchów. Na 21 wydane decyzje w 19 nałożył na przedsiębiorców określone obowiązki. W 14 przypadkach ukarał też firmy. W związku z kontrolami zabawek UOKiK wysłał 116 powiadomień do przedsiębiorców o nieprawidłowościach. W 8867 zabawkach usunięto wytknięte nieprawidłowości. A 67829 takich produktów wycofano z obrotu.

Jak co roku UOKiK i Inspekcja Handlowa wzięły pod lupę produkty spożywcze. Dużą uwagę kontrolerzy zwrócili na te produkty mleczne i mięsne, które są sprzedawane w sklepach po najniższych cenach. Działania Inspekcji Handlowej skończyły się wycofaniem części produktów z rynku. Dotyczyło to 20 proc. artykułów spożywczych, które były nieprawidłowo oznakowane. A 13 proc. skontrolowanych wyrobów zakwestionowano z uwagi na ich niską jakość. Najwięcej zastrzeżeń dotyczyło wędlin, konserw i masła.