Spółka Amazon EU oferuje sprzedaż różnych towarów wyłącznie za pośrednictwem strony internetowej, między innymi w Niemczech. Niemiecka federacja organizacji konsumenckich pozwała Amazona za to, że nie realizuje obowiązku określonego w niemieckiej ustawie konsumenckiej, która wdrożyła przepisy unijnej dyrektywy o prawach konsumentów. Ustawa zobowiązuje przedsiębiorcę do wskazania klientom w jasny i zrozumiały sposób, nie tylko swego pełnego adresu pocztowego, ale również numeru telefonu, a w niektórych przypadkach także faksu i adresu e-mail. Amazon tego nie zrobił. Adres kontaktowy e-mail dla konsumentów staje się widoczny dopiero po podjęciu przez konsumenta szeregu działań. Wprawdzie Amazon oferuje system automatycznego oddzwaniania i bezpośredniego czatu, ale zdaniem federacji nie jest to wystarczające do uznania, że obowiązki przewidziane przez prawo zostały spełnione. Amazon oczywiście nie uznał zarzutów.
Czytaj też:
Sprzedawcy w Internecie łamią nowe prawa konsumentów
Amazon nie musi udostępniać klientom numeru telefonu - opinia rzecznika generalnego TSUE
Trybunał Sprawiedliwości UE rozstrzygnął dziś ten spór odpowiadając na pytania prejudycjalne federalnego Sądu Najwyższego dotyczące interpretacji przepisu dyrektywy o prawach konsumentów. Zgodnie z dyrektywą, przed zawarciem umowy na odległość sprzedawca musi podać konsumentowi m.in. numer telefonu i faksu, adres e-mail, o ile są dostępne.