fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Konsumenci

#RZECZoPRAWIE: Rutkowska o reklamie suplementów diety

Ewa Rutkowska
rp.pl
Ministerstwo zdrowia chce ograniczyć reklamę suplementów diety – mówiła w czwartkowym programie #RZECZoPRAWIE Ewa Rutkowska adwokat z Kancelarii Kieszkowska Rutkowska Kolasiński.

Czym są suplementy diety?

Suplementy diety to pewna kategoria żywności, która służy uzupełnieniu normalnej diety. Nie jest to produkt leczniczy, ani lek. To specyficzny środek spożywczy, który dostarcza dodatkowych substancji, których może nam brakować. Jest to bardzo ważny element dbania o zdrowie. Negatywna atmosfera, która powstała wokół suplementów jest przesadą.

Na czym polega problem ws. reklamy suplementów?

Problem polega na tym, że reklamy suplementów diety są przedstawiane jak leki. To jest wprowadzanie w błąd.

Problem powstał w wyniku nieegzekwowania przepisów. Reklamy wprowadzające w błąd długo były lekceważone mimo, że mamy organy, które posiadają do tego kompetencje.

Pierwszym organem jest tu Inspekcja Sanitarna. Państwowy Wojewódzki Inspektor Sanitarny może nawet nakładać kary finansowe. Drugi organ, czyli Prezes UOKiK zaczął reagować ale dość późno.

Pod koniec 2015 r. UOKiK i GIS napisały list do producentów suplementów. Władze zauważyły, że źle się dzieje. Przedsiębiorcy w odpowiedzi wprowadzili kodeks dobrych praktyk. Pomimo tego dalej w ministerstwie toczą się prace. Zmiany idą w kierunku zaostrzenia przepisów.

Co to oznacza?

Z projektu ustawy dot. bezpieczeństwa żywności wynika, że GIS miałby mieć takie kompetencje jak GIF ws. leków.

GIS będzie miał możliwość wydawania decyzji o wstrzymaniu reklamy, obowiązek upublicznienia oświadczenia inspektoratu ze sprostowaniem reklamy, i usunięcia skutków naruszeń.

Dwie nowe kompetencje GIS to zakaz reklamy danego suplementu w środkach masowego przekazu do 12 miesięcy oraz kary finansowe.

Rutkowska w #RZECZoPRAWIE

Źródło: rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA