TSUE: urząd może zmusić do zapłaty odszkodowania za odwołany lot

Krajowe organy sprawujące nadzór przewoźnikami lotniczymi nie mają obowiązku podejmowania działań w przypadku wniesienia do nich skarg o charakterze indywidualnym. Przepisy krajowe mogą jednak nadać im takie kompetencje.

Aktualizacja: 17.03.2016 11:42 Publikacja: 17.03.2016 11:19

TSUE: urząd może zmusić do zapłaty odszkodowania za odwołany lot

Foto: 123RF

Trybunał Sprawiedliwości w Luksemburgu wydał dzisiaj wyrok w połączonych sprawach C-145/15 i C-146/15  dotyczących dochodzenia odszkodowania od linii lotniczych za odwołany lot.

Przypomnijmy, że kwestie te reguluje rozporządzenie (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z  11 lutego 2004 r. ustanawiające wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów. W przypadku odwołania lotu przewoźnik lotniczy ma obowiązek zapewnić pasażerom opiekę oraz wypłacić odszkodowanie (w zależności od długości lotu - od 250 do 600 euro). Każde państwo członkowskie UE musi wyznaczyć organ odpowiedzialny za wykonywanie tego rozporządzenia (w Polsce jest to Urząd Lotnictwa Cywilnego). Do wyznaczonego organu każdy pasażer może wnieść skargę na naruszenie rozporządzenia. Sankcje ustanowione za naruszenia powinny być skuteczne, proporcjonalne i odstraszające.

W Niderlandach właściwym organem krajowym jest Staatssecretaris. W ramach sprawowania tej funkcji posiada on ogólną kompetencję do stosowania administracyjnych środków przymusu, np. gdy przewoźnik lotniczy systematycznie odmawia wypłaty odszkodowania. Staatssecretaris nie może jednak stosować tych  środków przymusu w sprawach indywidualnych, na wniosek pasażera kierującego do niego skargę. Uprawnionym do odszkodowania pozostaje wtedy droga sądowa przy jego dochodzeniu.

W takim stanie prawnym przed Raad van State (niderlandzką radą stanu) zawisły dwa spory dotyczące pasażerów lotniczych, którzy spotkali się z odmową wypłaty odszkodowania. Zażądali oni od Staatssecretaris zastosowania administracyjnych środków przymusu wobec przewoźnika lotniczego, ale organ oddalił to żądanie. Raad van State nabrała wątpliwości, czy Staatssecretaris ma kompetencje do stosowania administracyjnych środków przymusu w indywidualnych przypadkach, na wniosek pasażerów. Takie pytanie trafiło do Trybunału Sprawiedliwości.

W ogłoszonym dzisiaj wyroku Trybunał najpierw dokonał wykładni pojęcia "skargi", którą każdy pasażer może wnieść do organu. Zdaniem Trybunału pojęcie to należy interpretować jako sygnały, które mają przyczynić się do właściwego stosowania rozporządzenia. W następstwie takich "skarg" organ nie ma obowiązku działania w celu zagwarantowania konkretnemu pasażerowi prawa do otrzymania odszkodowania. Także sankcje, o których mowa w rozporządzeniu, to raczej  środki podejmowane jako reakcja na naruszenia stwierdzone przez uprawniony organ w ramach nadzoru o charakterze ogólnym, a nie jako administracyjne środki przymusu, które miałyby być stosowane w każdym indywidualnym przypadku.

- Właściwy organ krajowy nie jest – co do zasady – zobowiązany do stosowania administracyjnych środków przymusu wobec przewoźników lotniczych w celu przymuszenia ich do wypłaty odszkodowania przewidzianego rozporządzeniem nr 261/2004. Niemniej jednak, mając na uwadze cele rozporządzenia oraz zakres uznania, jakim dysponują państwa członkowskie w ramach przyznawania kompetencji swoim organom, państwa te mogą upoważnić takie organy do stosowania środków w odpowiedzi na indywidualne skargi po to, by złagodzić niedostateczną ochronę praw pasażerów lotniczych - stwierdził Trybunał.

Trybunał Sprawiedliwości w Luksemburgu wydał dzisiaj wyrok w połączonych sprawach C-145/15 i C-146/15  dotyczących dochodzenia odszkodowania od linii lotniczych za odwołany lot.

Przypomnijmy, że kwestie te reguluje rozporządzenie (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z  11 lutego 2004 r. ustanawiające wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów. W przypadku odwołania lotu przewoźnik lotniczy ma obowiązek zapewnić pasażerom opiekę oraz wypłacić odszkodowanie (w zależności od długości lotu - od 250 do 600 euro). Każde państwo członkowskie UE musi wyznaczyć organ odpowiedzialny za wykonywanie tego rozporządzenia (w Polsce jest to Urząd Lotnictwa Cywilnego). Do wyznaczonego organu każdy pasażer może wnieść skargę na naruszenie rozporządzenia. Sankcje ustanowione za naruszenia powinny być skuteczne, proporcjonalne i odstraszające.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Prawo karne
Przeszukanie u posła Mejzy. Policja znalazła nieujawniony gabinet
Prawo dla Ciebie
Nowe prawo dla dronów: znikają loty "rekreacyjne i sportowe"
Edukacja i wychowanie
Afera w Collegium Humanum. Wykładowca: w Polsce nie ma drugiej takiej „drukarni”
Edukacja i wychowanie
Rozporządzenie o likwidacji zadań domowych niezgodne z Konstytucją?
Praca, Emerytury i renty
Są nowe tablice GUS o długości trwania życia. Emerytury będą niższe